    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie
    Date: Fri, 7 Nov 2008 19:58:01 +0100

    On Fri, 7 Nov 2008, Wojciech Kulesza wrote:

    > Witam, w jednym przetargu, w którym chcemy wziąć udział znalazłem taki zapis:
    > "Z chwilą nabycia oprogramowania na zamawiającego przechodzą autorskie prawa
    > majątkowe z tytułu użytkowania zakupionej licencji programu na czas
    > nieokreślony."
    > Co poeta miał na myśli?

    Na to można odpowiedzieć wyłącznie tak samo jak na oryginał (wcale
    nierzadko uważanego za bzdurne) pytania w szkole, czyli gdybnąć sobie.
    A nuż autor zapisu miał na myśli prawo do wypożyczania oprogramowania
    (i wszelkich form pokrewnych, znaczy najmu), niech będzie że
    w zakresie ujętym w licencji "dla niego".
    Z ustawy P.A. jasno wynika iż użyczenie, najem, dzierżawa i inne takie
    wymagają odrębnego "zezwolenia" - z tak mętnym zapisem można IMVHO
    porywać się na twierdzenie iż owo "zezwolenie" jest w nim zawarte.

    > Podpowiedźcie proszę, bo chcę napisać zapytanie do nich, a nie chciałbym się
    > zbłaźnić niewiedzą co to są prawa majątkowe z tytułu użytkowania licencji.

    IMVHO należy to czytać jak wyżej - że chodzi o wszystko, co wymaga
    wyraźnego odrębnego zezwolenia posiadacza "pierwotnych" praw majątkowych
    (autora lub jego pracodawcy), a z rzeczy które mi się *przy licencji*
    kojarzą - to właśnie wszelkie formy "pożyczania" (nieodpłatne lub
    odpłatne).

    > Czy to oznacza, że mogą np. odsprzedać LICENCJĘ dalej komu będą chcieli

    To jest temat dyskusji przewalonej w kilkunastu tysiącach postów
    kilkudziesięciu dyskusji (miejscami mocno flejmowych) które
    przetoczyły się przez polski usenet :>
    Idzie o spór związany z *jasną* regulacją dotyczącą "odsprzedaży
    egzemplarza" oraz różnymi stanowiskami odnośnie "licencji".

    BTW, OT, TG: IMVHO ustawodawca powinien jasno zapisać regulację dotyczącą
    takiego przypadku, z ew. dopiskiem "w razie stosowania indywidualizacji
    lub przypisania licencji licencjodawca może żądać jedynie zwrotu
    uzasadnionych kosztów związanych ze zmianą wpisów w bazie,
    w wysokości nie większej niż suma 150% najniższej ceny wpisu do
    domeny 2 poziomu DNS plus równowartość 3-krotności przesyłki
    poleconej" :)

    pzdr, Gotfryd