    From: Qbek <q...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Praca tymczasowa-chorobowe-zas.macierzyński
    Date: Mon, 05 Nov 2007 12:34:03 -0800

    On 5 Lis, 20:54, chasm <c...@p...onet.pl> wrote:
    > Witam
    >
    > Spodziewany się z żonką maleństwa, termin na początek lutego.
    >
    > Byliśmy w ZUS i UP i nadal mało wiadomo co lepiej zrobić.
    > Jedni odsyłają do drugich, w ZUS panie miały 2 opinie.......
    >
    > Żona ma umowę na 3 msc. (o pracę tymczasową) do końca listopada.
    > Jest zatrudniona u tego pracowawcy od koło 1.5 roku, ciągle odnawiana
    > umowa (zmienili po roku nazwę firmy).

    kodeks pracy
    Art. 25. § 1. Umowę o pracę zawiera się na czas nie określony, na
    czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. Jeżeli zachodzi
    konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej
    nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego
    pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący
    czas tej nieobecności.
    § 2. Każda z umów, o których mowa w § 1, może być poprzedzona umową o
    pracę na okres próbny, nie przekraczający 3 miesięcy.
    Art. 251. § 1. Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest
    równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas
    nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o
    pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, o ile przerwa
    między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę
    nie przekroczyła 1 miesiąca.
    § 2. Uzgodnienie między stronami w trakcie trwania umowy o pracę na
    czas określony dłuższego okresu wykonywania pracy na podstawie tej
    umowy uważa się za zawarcie, od dnia następującego po jej rozwiązaniu,
    kolejnej umowy o pracę na czas określony w rozumieniu § 1.
    § 3. Przepis § 1 nie dotyczy umów o pracę na czas określony
    zawartych:
    1) w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej
    nieobecności w pracy,
    2) w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym albo
    zadań realizowanych cyklicznie.

    > Po listopadzie pewnie jej nie przedłużą czyli urodzi jak nie będzie
    > zatrudniona czyli macietzyńskiego nie ma. Ale można wykorzystać co
    > najmnjiej 2 tygodnie urlopu macierzyńskiego przed spodziewaną datą
    > porodu i zastanawiamy się, czy nie warto pod koniec listopada zacząć
    > urlop mac. ? Wtedy po porodzie będzie jeszcze koło 7-9 tygodni
    > macierzyńskiego....Tak to chyba należy rozumieć

    kodeks pracy

    Art. 177. § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o
    pracę w okresie ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego
    pracownicy, chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie
    umowy bez wypowiedzenia z jej winy i reprezentująca pracownicę
    zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy.
    § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym nie
    przekraczającym jednego miesiąca.
    § 3. Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc,
    która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega
    przedłużeniu do dnia porodu.
    § 31. Przepisu § 3 nie stosuje się do umowy o pracę na czas określony
    zawartej w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej
    nieobecności w pracy.

> [...]
    > ostatnio sięczuje, brzuszek rośnie) do momentu porodu, a potem
    > bezrobocie.
    >
    > A znów jeśli teraz weźmie zwolnienie lekarskie to czy może iść na
    > urlop pod koniec listopada ?
    >
    > Przerażające jest to, jak trzeba kombinować i zastanawiać się by
    > otrzymać to co się należy, tym bardziej drażniące, że trzeba to robić
    > w okresie, w którym powinna spokojnie przygotowywać się na przyjście
    > na świat maleństwa....
    >
    > Proszę o poradę co najlepiej zrobić.
    > Przeglądałem forum i googlałem i ciągle to samo, czyli nie do końca

    Troche mało informacji, polecam Ci udanie sie do organizacji
    pomagajacych w sprawach z zakresu prawa pracy.. nawet do PIP, w
    przypadku gdy takowych nie znajdziesz.
    http://www.pip.gov.pl/html/pl/html/07070000.htm
    Państwowa Inspekcja Pracy udziela bezpłatnie porad w zakresie prawa
    pracy

    Pozdrawiam
    Ps. pierwsze?