eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPoszukuję ustawy w PIERWOTNYM brzmeniuRe: Poszukuję ustawy w PIERWOTNYM brzmeniu
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpintern
    et.pl!nemesis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
    From: Johnson <j...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Poszukuję ustawy w PIERWOTNYM brzmeniu
    Date: Sat, 16 Apr 2005 16:21:08 +0200
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 438
    Message-ID: <d3r79e$nv5$1@nemesis.news.tpi.pl>
    References: <4...@n...home.net.pl>
    NNTP-Posting-Host: 80.48.60.10
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1113661552 24549 80.48.60.10 (16 Apr 2005 14:25:52 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 16 Apr 2005 14:25:52 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla Thunderbird 1.0 (Windows/20041206)
    X-Accept-Language: pl, en-us, en
    In-Reply-To: <4...@n...home.net.pl>
    X-Antivirus: avast! (VPS 0515-4, 2005-04-16), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:291353
    [ ukryj nagłówki ]


    Dz.U.74.14.85
    1984-07-01 zm. przen. Dz.U.84.26.132 - zob. tekst jednolity art.1
    USTAWA
    z dnia 10 kwietnia 1974 r.
    o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
    (Dz. U. z dnia 17 kwietnia 1974 r.)
    Rozdział 1
    Przepisy ogólne.
    Art. 1. 1. Ustawa normuje sprawy ewidencji ludności i dowodów osobistych.
    2. Ewidencja ludności polega na rejestracji danych o miejscu pobytu
    osób, o urodzeniach, zmianach stanu cywilnego, imion i nazwisk oraz o
    zgonach.
    3. Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość osoby.
    Art. 2. Osoba przebywająca na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej
    Ludowej jest obowiązana wykonywać obowiązek meldunkowy określony w ustawie.
    Art. 3. Osoby będące obywatelami polskimi i osoby, których obywatelstwo
    polskie nie zostało stwierdzone, zamieszkałe w kraju, są obowiązane
    posiadać dokument tożsamości określony w ustawie.
    Rozdział 2
    Obowiązek meldunkowy.
    Art. 4. 1. Obowiązek meldunkowy polega na:
    1) zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego,
    2) wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
    3) zameldowaniu o urodzeniu dziecka,
    4) zameldowaniu o zmianie stanu cywilnego,
    5) zameldowaniu o zgonie osoby.
    2. Zameldowanie w miejscu pobytu stałego lub czasowego stanowi dowód
    miejsca pobytu osoby, której dotyczy; nie jest ono uzależnione od
    decyzji o przydziale mieszkania ani nie rodzi prawa do takiego przydziału.
    Art. 5. 1. Osoba posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale
    na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej jest obowiązana
    zameldować się w miejscu pobytu stałego.
    2. W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego.
    Art. 6. 1. Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości
    pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania.
    2. Miejscem pobytu stałego osoby zatrudnionej na statku żeglugi
    śródlądowej, zamieszkałej stale na statku, jest miejscowość, w której ma
    siedzibę przedsiębiorstwo żeglugowe zatrudniające tę osobę.
    Art. 7. 1. Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca
    pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej
    samej miejscowości, lecz pod innym adresem.
    2. Miejscem pobytu czasowego osoby zatrudnionej na statku morskim albo
    osoby, która w związku z wykonywaniem pracy przebywa przez określony
    czas w ruchomym urządzeniu mieszkalnym poza miejscem pobytu stałego,
    jest miejscowość, w której ma siedzibę zakład pracy zatrudniający tę osobę.
    Art. 8. 1. Osoba zameldowana na pobyt czasowy i przebywająca w tej samej
    miejscowości nieprzerwanie dłużej niż dwa miesiące jest obowiązana
    zameldować się na pobyt stały, chyba że zachodzą okoliczności wskazujące
    na to, iż pobyt ten nie utracił charakteru pobytu czasowego. Za takie
    okoliczności uważa się w szczególności:
    1) wykonywanie pracy przez określony czas poza miejscem pobytu stałego,
    2) pobyt w innej miejscowości w celu kształcenia się, leczenia,
    wypoczynku lub ze względów rodzinnych,
    3) odbywanie czynnej służby wojskowej,
    4) pobyt w zakładach karnych i poprawczych, aresztach śledczych,
    ośrodkach przystosowania społecznego, schroniskach dla nieletnich i
    zakładach wychowawczych.
    2. Wątpliwości co do charakteru pobytu rozstrzyga właściwy terenowy
    organ administracji państwowej.
    Art. 9. 1. Przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego należy przedstawić
    dokument stwierdzający tożsamość.
    2. Terenowy organ administracji państwowej może w uzasadnionych
    przypadkach uznać za wystarczające przedstawienie mu innego dokumentu
    niż określony w ust. 1.
    Rozdział 3
    Zameldowanie.
    Art. 10. 1. Osoba, która przebywa w określonej miejscowości pod tym
    samym adresem dłużej niż trzy doby, jest obowiązana zameldować się na
    pobyt stały lub czasowy najpóźniej przed upływem czwartej doby, licząc
    od dnia przybycia.
    2. Osoba, która przybywa do zakładu hotelarskiego albo do zakładu
    udzielającego pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem się lub
    opieką społeczną jest obowiązana zameldować się na pobyt czasowy przed
    upływem 24 godzin od chwili przybycia.
    Art. 11. 1. Osoba obowiązana do zameldowania się na pobyt stały zgłasza
    wymagane do zameldowania dane w urzędzie miejskim, urzędzie miasta i
    powiatu, urzędzie dzielnicowym, urzędzie gminy lub urzędzie miasta i
    gminy, właściwym ze względu na nowe miejsce swego pobytu.
    2. W zastępstwie osoby obowiązanej do zameldowania się czynności
    zgłoszenia danych może dokonać członek rodziny, opiekun ustawowy lub
    faktyczny albo inna osoba.
    Art. 12. 1. Zameldowania na pobyt czasowy dokonuje się w sposób
    określony w art. 11 w miejscu tego pobytu, z jednoczesnym zgłoszeniem
    zamierzonego czasu jego trwania.
    2. Osoba, która przedłuża pobyt czasowy w tej samej miejscowości ponad
    zgłoszony czas jego trwania, zmienia adres albo zmienia pobyt czasowy na
    stały, jest obowiązana dokonać odpowiedniego zameldowania w ciągu
    następnej doby.
    Art. 13. Zameldowania na pobyt czasowy w zakładzie hotelarskim, w
    zakładzie udzielającym pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem
    się lub opieką społeczną dokonuje się u kierownika zakładu lub
    upoważnionej przez niego osoby.
    Art. 14. 1. Zgłoszenie danych dotyczących urodzenia, zmiany stanu
    cywilnego, imienia lub nazwiska, dokonane we właściwym urzędzie stanu
    cywilnego zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego -
    zastępuje zameldowanie.
    2. Zameldowania o zmianie imienia lub nazwiska dokonuje terenowy organ
    administracji państwowej, który wydał decyzję o zmianie.
    Rozdział 4
    Wymeldowanie.
    Art. 15. 1. Osoba, która zmienia miejsce pobytu stałego przenosząc się
    do innej miejscowości lub pod inny adres w tej samej miejscowości, jest
    obowiązana wymeldować się w urzędzie miejskim, urzędzie miasta i
    powiatu, urzędzie dzielnicowym, urzędzie gminy lub urzędzie miasta i
    gminy właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce pobytu stałego
    najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca oraz podać nowe miejsce i
    adres pobytu stałego.
    2. Osoba, która wyjeżdża za granicę na okres dłuższy niż dwa miesiące,
    jest obowiązana zgłosić swój wyjazd oraz powrót we właściwym ze względu
    na miejsce pobytu stałego urzędzie wymienionym w ust. 1.
    Art. 16. 1. Jeżeli okres pobytu czasowego odpowiada okresowi zgłoszonemu
    przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona
    od obowiązku wymeldowania się.
    2. Osoba, która opuszcza miejsce pobytu czasowego przed upływem czasu
    pobytu zgłoszonego przy zameldowaniu, jest obowiązana wymeldować się
    najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.
    Art. 17. Zgłoszenie zgonu, dokonane w urzędzie stanu cywilnego zgodnie z
    przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby
    zmarłej.
    Rozdział 5
    Obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów.
    Art. 18. 1. Osoba, która przybywa do domu wczasowego lub wypoczynkowego,
    pensjonatu, hotelu, motelu, domu wycieczkowego, schroniska, campingu lub
    na strzeżone pole biwakowe albo do innego podobnego zakładu jest
    obowiązana zameldować się na pobyt czasowy przed upływem 24 godzin od
    chwili przybycia.
    2. Zameldowania dokonuje się u kierownika zakładu lub upoważnionej przez
    niego osoby.
    Art. 19. 1. Osoba przebywająca w określonej miejscowości w celach
    turystyczno-wypoczynkowych poza zakładami określonymi w art. 18 dłużej
    niż trzy doby jest obowiązana najpóźniej przed upływem czwartej doby,
    licząc od dnia przybycia, zameldować się na pobyt czasowy u sołtysa, w
    mieście - u właściciela domu, a w razie przebywania w pomieszczeniach
    administrowanych przez instytucje państwowe lub społeczne - u
    administratora lub dozorcy domu.
    2. Osoba przebywająca czasowo w określonej miejscowości w celach
    turystyczno-wypoczynowych poza miejscem pobytu stałego i korzystająca z
    ruchomych pomieszczeń noclegowych dłużej niż 7 dni jest obowiązana przed
    upływem ósmego dnia pobytu, licząc od dnia przybycia, zameldować się na
    pobyt czasowy u sołtysa lub we właściwym miejscowo urzędzie wymienionym
    w art. 11 ust. 1.
    3. Uproszczenie obowiązku meldunkowego określone w ust. 1 i 2 dotyczy
    pobytu czasowego nie przekraczającego 30 dni.
    Art. 20. Uczestnicy wycieczki organizowanej przez instytucję państwową
    lub społeczną, związek zawodowy albo inną organizację społeczną ludu
    pracującego dokonują zameldowania się na pobyt czasowy za pośrednictwem
    kierownika wycieczki, który jest obowiązany z chwilą przybycia do
    zakładu hotelarskiego zgłosić pobyt wycieczki kierownikowi zakładu lub
    pracownikowi upoważnionemu do przyjmowania zgłoszeń, przedstawiając
    listę uczestników oraz dowód upoważniający go do kierowania wycieczką.
    Art. 21. 1. Uczestnicy kolonii i obozu turystyczno-wypoczynkowego
    organizowanego przez instytucję państwową lub społeczną, związek
    zawodowy albo inną organizację społeczną ludu pracującego dla młodzieży
    szkolnej i studiującej są zwolnieni od obowiązku meldunkowego, jeżeli
    pobyt czasowy nie przekracza 30 dni.
    2. Kierownik obozu lub kolonii jest obowiązany prowadzić listę uczestników.
    Art. 22. Przy wymeldowaniu się przepis art. 16 stosuje się odpowiednio.
    Rozdział 6
    Obowiązek meldunkowy cudzoziemców.
    Art. 23. Cudzoziemiec przebywający na terytorium Polskiej
    Rzeczypospolitej Ludowej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy
    na zasadach określonych w ustawie, jeżeli przepisy niniejszego rozdziału
    nie stanowią inaczej.
    Art. 24. 1. Cudzoziemiec przebywający poza zakładem hotelarskim,
    zakładem udzielającym pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem
    się lub wypoczynkiem jest obowiązany zameldować się na pobyt czasowy
    przed upływem 48 godzin od chwili przybycia do określonej miejscowości i
    nie później niż przed upływem 48 godzin od chwili przekroczenia granicy
    Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
    2. Jeżeli koniec terminu do dokonania obowiązku meldunkowego przypada na
    dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się
    najbliższy następny dzień powszedni.
    Art. 25. Uczestnicy wycieczek dokonują zameldowania się na pobyt czasowy
    za pośrednictwem kierownika wycieczki, który jest obowiązany z chwilą
    przybycia wycieczki do zakładu hotelarskiego zgłosić pobyt wycieczki
    kierownikowi zakładu lub pracownikowi upoważnionemu do przyjmowania
    zgłoszeń, przedstawiając dokumenty uczestników uprawniające do pobytu na
    terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
    Art. 26. Cudzoziemiec, dokonując zameldowania się na pobyt stały,
    zgłasza wymagane dane do zameldowania, przedstawia kartę pobytu stałego
    wydaną stosownie do przepisów o cudzoziemcach i potwierdzenie
    zameldowania na pobyt czasowy.
    Art. 27. Od wykonywania obowiązku meldunkowego zwolnieni są pod
    warunkiem wzajemności szefowie i członkowie personelu przedstawicielstw
    dyplomatycznych oraz urzędów konsularnych państw obcych, łącznie z
    członkami ich rodzin pozostającymi z nimi we wspólnocie domowej, a także
    inne osoby na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów
    międzynarodowych, z wyjątkiem cudzoziemców mających stałe miejsce pobytu
    w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
    Art. 28. Do cudzoziemców nie mają zastosowania przepisy art. 18-21.
    Rozdział 7
    Obowiązki najemców, właścicieli domów i lokali, administratorów i
    dozorców domów, zakładów pracy oraz sołtysów.
    Art. 29. 1. Wynajmujący, najemca, osoba, której przysługuje spółdzielcze
    prawo do lokalu, lub właściciel lokalu jest obowiązany zawiadomić
    właściwy urząd wymieniony w art. 11 ust. 1 o stałym lub czasowym pobycie
    w tym lokalu innej osoby oraz o opuszczeniu przez nią tego lokalu,
    jeżeli osoba ta nie dopełniła obowiązku meldunkowego.
    2. Zawiadomienie powinno być dokonane niezwłocznie po upływie terminu
    określonego do wykonania obowiązku meldunkowego.
    Art. 30. 1. Dozorca domu, a jeżeli nie ma dozorcy - administrator domu,
    a jeżeli nie ma administratora - właściciel domu jest obowiązany
    zawiadomić właściwy urząd wymieniony w art. 11 ust. 1 o niedopełnieniu
    obowiązku zameldowania lub wymeldowania się przez osobę przebywającą w
    tym domu.
    2. Na terenie wsi obowiązek określony w ust. 1 ciąży również na sołtysie
    w stosunku do mieszkańców domów, dla których prowadzi on wykaz osób w
    nich przebywających.
    3. Przepis art. 29 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
    Art. 31. 1. Zakład pracy jest obowiązany sprawdzić przy zatrudnieniu
    osoby w tym zakładzie, czy dopełniła ona obowiązku meldunkowego.
    2. O niedopełnieniu przez tę osobę obowiązku meldunkowego zakład pracy
    jest obowiązany zawiadomić niezwłocznie właściwy urząd wymieniony w art.
    11 ust. 1.
    Art. 32. 1. W mieście administrator domu, a jeżeli nie ma administratora
    - właściciel domu jest obowiązany prowadzić wykaz osób przebywających w
    tym domu i podlegających zameldowaniu. Administrator lub właściciel domu
    może zlecić prowadzenie tego wykazu dozorcy domu.
    2. We wsi wykaz osób podlegających zameldowaniu prowadzi sołtys. Jeżeli
    na terenie wsi znajdują się domy administrowane przez instytucje
    państwowe lub społeczne, wykaz osób przebywających w tych domach i
    podlegających zameldowaniu prowadzi administrator lub dozorca domu.
    Rozdział 8
    Dokumenty stwierdzające tożsamość.
    Art. 33. Dokumentami stwierdzającymi tożsamość osób, o których mowa w
    art. 3, są: dowody osobiste, tymczasowe dowody osobiste i tymczasowe
    zaświadczenia tożsamości.
    Art. 34. Dokumentów stwierdzających tożsamość osób nie wolno zatrzymywać
    przy przyjmowaniu do pracy lub jako zabezpieczenia wykonania świadczenia.
    Art. 35. 1. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w kraju jest
    obowiązana posiadać:
    1) dowód osobisty od ukończenia 18 roku życia,
    2) tymczasowy dowód osobisty w wieku od 16 do 18 roku życia, jeżeli
    pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod
    których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie pozostaje
    pod władzą rodzicielską lub opieką.
    2. Osoby, o których mowa w ust. 1, w wieku od 13 do 18 roku życia mogą
    otrzymać tymczasowy dowód osobisty.
    3. Osoba, której obywatelstwo polskie nie zostało stwierdzone, otrzymuje
    tymczasowe zaświadczenie tożsamości.
    Art. 36. Osobę, która nie ukończyła 18 roku życia i nie posiada
    tymczasowego dowodu osobistego lub tymczasowego zaświadczenia
    tożsamości, wpisuje się do dowodów osobistych lub tymczasowych
    zaświadczeń tożsamości obojga rodziców, a jeżeli władzę rodzicielską
    sprawuje tylko jedno z rodziców, wpisuje się ją tylko do dowodu
    osobistego lub tymczasowego zaświadczenia tożsamości tego z rodziców; w
    razie braku władzy rodzicielskiej wpisuje się tę osobę do dowodu
    osobistego lub tymczasowego zaświadczenia tożsamości opiekuna.
    Art. 37. 1. Dowód osobisty wydaje się z ważnością na czas nie oznaczony.
    2. Tymczasowy dowód osobisty wydaje się na okres do ukończenia przez
    osobę 18 roku życia.
    3. Tymczasowe zaświadczenie tożsamości wydaje się na czas oznaczony.
    Art. 38. 1. W dowodach osobistych i tymczasowych zaświadczeniach
    tożsamości wpisuje się:
    1) nazwisko i imię (imiona) oraz imiona rodziców i nazwisko rodowe,
    2) dzień, miesiąc, rok i miejsce urodzenia,
    3) stan cywilny,
    4) rysopis,
    5) nazwę organu wystawiającego dowód,
    6) osoby, o których mowa w art. 36.
    2. W tymczasowych dowodach osobistych wpisuje się dane określone w ust.
    1 pkt 1, 2, 5 i 6.
    Art. 39. Użyte w dalszej części ustawy określenie - dowód osobisty -
    oznacza dowód osobisty i tymczasowy dowód osobisty.
    Art. 40. 1. W dowodach osobistych i tymczasowych zaświadczeniach
    tożsamości ponadto wpisuje się:
    1) zameldowanie na pobyt stały i wymeldowanie,
    2) zmiany stanu cywilnego oraz adnotacje o urodzeniach i zgonach osób,
    o których mowa w art. 36,
    3) nazwę zakładu pracy, datę przyjęcia do pracy i datę zwolnienia,
    4) datę stawienia się żołnierza do odbycia zasadniczej służby
    wojskowej, przeszkolenia wojskowego trwającego dłużej niż 3 miesiące lub
    służby pełnionej w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego oraz
    datę zwolnienia z tej służby.
    2. Minister Spraw Wewnętrznych może określić przypadki, w których wpisów
    wymienionych w ust. 1 pkt 3 nie dokonuje się.
    Art. 41. 1. Dowody osobiste i tymczasowe zaświadczenia tożsamości
    podlegają wymianie w razie:
    1) zmiany nazwiska lub imienia,
    2) uszkodzenia tych dokumentów lub zaistnienia innej okoliczności
    uturudniającej ustalenie tożsamości osoby,
    3) wyczerpania się miejsca na dokonywanie wpisów,
    4) upływu okresu ważności.
    2. Organami właściwymi do uznania, czy dowód osobisty lub tymczasowe
    zaświadczenie tożsamości podlega wymianie z powodów określonych w ust.
    1, jak również w innych uzasadnionych przypadkach, są organy wydające
    dowody osobiste.
    3. Rada Ministrów może zarządzić wymianę dowodów osobistych wydanych na
    czas nie oznaczony.
    Art. 42. 1. Osoba posiadająca dowód osobisty lub tymczasowe
    zaświadczenie tożsamości, otrzymując paszport albo dokument podróży na
    wyjazd za granicę, jest obowiązana złożyć swój dowód osobisty lub
    tymczasowe zaświadczenie tożsamości organowi, który jej wydaje paszport
    lub dokument podróży.
    2. Osoba określona w ust. 1 jest obowiązana w ciągu 7 dni od dnia
    powrotu z zagranicy odebrać swój dowód osobisty lub tymczasowe
    zaświadczenie tożsamości od organu, który jej wydał paszport albo
    dokument podróży.
    3. Minister Spraw Wewnętrznych może określić przypadki, w których
    złożenie dowodu osobistego lub tymczasowego zaświadczenia tożsamości
    przy wyjazdach za granicę - na czas pobytu za granicą - nie jest wymagane.
    Art. 43. 1. Osoba, która utraciła dowód osobisty lub tymczasowe
    zaświadczenie tożsamości, jest obowiązana zawiadomić w ciągu 24 godzin
    najbliższy organ Milicji Obywatelskiej o utracie tego dokumentu.
    2. Znalazca cudzego dowodu osobistego lub tymczasowego zaświadczenia
    tożsamości jest obowiązany złożyć go niezwłocznie w najbliżym organie
    Milicji Obywatelskiej.
    3. W razie znalezienia własnego dowodu osobistego lub tymczasowego
    zaświadczenia tożsamości zgłoszonego jako utracony, należy zawiadomić o
    tym niezwłocznie najbliższy organ Milicji Obywatelskiej, jeżeli w
    miejsce zgłoszonego jako utracony nie został jeszcze wydany nowy
    odpowiedni dokument.
    4. W razie odnalezienia własnego dowodu osobistego lub tymczasowego
    zaświadczenia tożsamości należy niezwłocznie złożyć ten dokument
    organowi właściwemu w sprawach dowodów osobistych, jeżeli został wydany
    nowy odpowiedni dokument.
    Art. 44. Dowody osobiste i tymczasowe zaświadczenia tożsamości podlegają
    obowiązkowi zwrotu w razie:
    1) utraty obywatelstwa polskiego - niezwłocznie,
    2) zgonu posiadacza dokumentu; obowiązek zwrotu dokumentu ciąży w tym
    przypadku na osobach obowiązanych do zgłoszenia zgonu stosownie do
    przepisów prawa o aktach stanu cywilnego.
    Art. 45. Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia:
    1) organy, zakłady pracy oraz organizacje społeczne uprawnione do
    dokonywania wpisów w dokumentach stwierdzających tożsamość, tryb
    dokonywania wpisów oraz w miarę potrzeby inne dane niż określone w
    ustawie, które mogą lub powinny być wpisane w tych dokumentach,
    2) tryb postępowania w sprawach wydawania, wymiany, zwrotu lub utraty
    dokumentów stwierdzających tożsamość oraz wzory tych dokumentów.
    Rozdział 9
    Właściwość organów.
    Art. 46. 1. Dowody osobiste i tymczasowe zaświadczenia tożsamości wydają
    terenowe organy administracji państwowej stopnia powiatowego, właściwe
    ze względu na miejsce pobytu stałego osób określonych w art. 35.
    2. Prezes Rady Ministrów może przekazać wydawanie dowodów osobistych i
    tymczasowych zaświadczeń tożsamości do właściwości naczelników gmin
    (miast i gmin), naczelników miast nie stanowiących powiatów oraz
    naczelników dzielnic w miastach stanowiących powiaty.
    Art. 47. 1. Ewidencję ludności prowadzą: urząd miejski, urząd miasta i
    powiatu, urząd dzielnicowy, urząd gminy lub urząd miasta i gminy.
    2. Prezes Rady Ministrów może określić organizacyjne formy prowadzenia
    ewidencji ludności przez urzędy, o których mowa w ust. 1.
    Art. 48. 1. Urząd prowadzący ewidencję ludności jest obowiązany na
    podstawie zgłoszenia dokonać zameldowania lub wymeldowania przez
    zarejestrowanie danych dotyczących osoby i miejsca jej pobytu, jak
    również innych zdarzeń objętych obowiązkiem meldunkowym.
    2. Jeżeli zgłoszone dane budzą wątpliwości, rejestracji dokonuje się z
    uwzględnieniem ustaleń poczynionych przez urząd dokonujący zameldowania
    lub wymeldowania.
    Art. 49. Terenowy organ administracji państwowej może żądać od osoby,
    której dotyczy obowiązek meldunkowy, przedstawienia w określonym
    terminie danych niezbędnych do zaktualizowania ewidencji ludności.
    Art. 50. Organy Milicji Obywatelskiej sprawują kontrolę nad wykonywaniem
    obowiązków określonych w ustawie przez osoby podlegające zameldowaniu
    lub wymeldowaniu się.
    Art. 51. Terenowe organy administracji państwowej sprawują nadzór nad
    wykonywaniem obowiązków określonych w ustawie.
    Art. 52. 1. Minister Spraw Wewnętrznych określi w drodze rozporządzenia
    zakres danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania, sposób
    zgłaszania i przyjmowania tych danych, sposób prowadzenia ewidencji
    ludności oraz zasady i tryb udzielania informacji adresowych.
    2. Ministrowie Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych określą zakres i
    sposób zameldowania i wymeldowania żołnierzy w czynnej służbie wojskowej
    oraz zasady prowadzenia ewidencji ludności w budynkach wojskowych.
    3. Minister Spraw Wewnętrznych może w drodze rozporządzenia zwolnić
    określone kategorie osób od obowiązku zameldowania się na pobyt czasowy.
    4. Minister Spraw Wewnętrznych może w celu zapewnienia porządku i
    bezpieczeństwa publicznego, a także w razie klęsk żywiołowych lub
    zagrożenia chorobami epidemicznymi wprowadzić w drodze rozporządzenia na
    czas określony obowiązek zameldowania się z chwilą przybycia do danej
    miejscowości, określić szczegółowo sposób i termin zameldowania i
    wymeldowania osób oraz zakres danych, jakie powinny być zgłoszone przy
    zameldowaniu i wymeldowaniu.
    Art. 53. Rada Ministrów może ze względu na ochronę porządku publicznego
    lub żywotnych interesów gospodarczych określonej miejscowości wprowadzić
    w drodze rozporządzenia na czas oznaczony ograniczenie pobytu stałego w
    stosunku do osób zamierzających zamieszkać w danej miejscowości,
    polegające na obowiązku uzyskania zezwolenia na pobyt stały w tej
    miejscowości, określić organy właściwe do wydawania zezwoleń oraz zasady
    i warunki ich uzyskiwania. Do osób, które zamieszkają w danej
    miejscowości bez wymaganego zezwolenia, mają zastosowanie przepisy o
    postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
    Rozdział 10
    Przepisy karne.
    Art. 54. Kto uchyla się od obowiązku posiadania dokumentu
    stwierdzającego tożsamość,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 2, ograniczenia wolności lub
    grzywny.
    Art. 55. 1. Kto kradnie lub przywłaszcza sobie dokument stwierdzający
    tożsamość innej osoby albo legitymuje się takim dokumentem,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    2. Tej samej karze podlega, kto bezprawnie przewozi, przenosi lub
    przesyła za granicę dokument stwierdzający tożsamość.
    Art. 56. Kto:
    1) zatrzymuje dokument stwierdzający tożsamość przy przyjmowaniu do
    pracy lub jako zabezpieczenie wykonania świadczenia albo nie dopełnia
    ciążącego na nim obowiązku dokonania wymaganego wpisu w tym dokumencie,
    2) nie dopełnia ciążącego na nim obowiązku przedstawienia dokumentu
    stwierdzającego tożsamość uprawnionemu organowi lub instytucji w celu
    dokonania w nim wymaganego wpisu albo nie będąc uprawnionym dokonuje
    wpisu w tym dokumencie,
    3) nie zwraca dokumentu stwierdzającego tożsamość w razie utraty
    obywatelstwa polskiego,
    4) nie wykonuje ciążącego na nim obowiązku zwrotu dokumentu
    stwierdzającego tożsamość osoby zmarłej,
    5) nie dopełnia ciążącego na nim obowiązku zawiadomienia o utracie,
    znalezieniu własnego albo znalezieniu cudzego dokumentu stwierdzającego
    tożsamość albo nie dopełnia obowiązku złożenia znalezionego dokumentu,
    podlega karze ograniczenia wolności do 3 miesięcy lub karze grzywny do
    5.000 złotych.
    Art. 57. Wykroczenia przeciwko obowiązkowi meldunkowemu podlegają
    ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 12, poz. 114).
    Rozdział 11
    Przepisy przejściowe i końcowe.
    Art. 58. Dowody osobiste i tymczasowe zaświadczenia tożsamości wydane w
    trybie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie ustawy zachowują
    swą ważność.
    Art. 59. Ustawa nie narusza przepisów normujących pobyt osób w strefie
    nadgranicznej.
    Art. 60. 1. W art. 2 pkt 3 dekretu z dnia 7 grudnia 1954 r. o naczelnych
    organach administracji państwowej w zakresie spraw wewnętrznych i
    bezpieczeństwa publicznego (Dz. U. Nr 54, poz. 269, z 1956 r. Nr 41,
    poz. 188 i Nr 54, poz. 241) po wyrazie "ludności" stawia się przecinek i
    dodaje wyrazy "dowodów osobistych".
    2. W art. 11 ustawy z dnia 29 marca 1963 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr
    15, poz. 77) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
    "4. Niezależnie od obowiązku rejestracji cudzoziemiec podlega
    obowiązkowi meldunkowemu stosownie do przepisów o ewidencji ludności."
    Art. 61. Tracą moc:
    1) dekret z dnia 22 października 1951 r. o dowodach osobistych (Dz. U.
    z 1962 r. Nr 2, poz. 5),
    2) art. 6 pkt 11 dekretu z dnia 21 grudnia 1955 r. o organizacji i
    zakresie działania Milicji Obywatelskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 311),
    3) ustawa z dnia 14 lipca 1961 r. o ewidencji i kontroli ruchu ludności
    (Dz. U. Nr 33, poz. 164, z 1963 r. Nr 15, poz. 77, z 1967 r. Nr 44, poz.
    220 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115).
    Art. 62. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1975 r.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1