    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Polska krajem bezprawia
    Date: Tue, 30 Dec 2003 20:45:11 +0100

    Użytkownik "Jacek Krzyzanowski" <j...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:slrnbv30rd.2bs.j.krzyzanowski@machina.pkpik.pl.
    ..
    > Arek <a...@e...net> napisali:

    > Ano wlasnie o to chodzi. W czasie obrony strzela sie tak, zeby zabić.

    Nie przesadzasz? Wiesz tak do jakiś 10-15 metrów z pistoletu można w miarę
    rozsądnie wybierać miejsce, w które się trafi, zakładając, że masz chwilę
    czasu, czyli tak jakąś sekundę na przymierzenie. W praktyce oznacza to, że
    o ile napastnik nie strzela do Ciebie, to w wielu przypadkach da się z tej
    broni go nie zabić. Przy wymianie ognia, to faktycznie celuje się w cała
    sylwetkę i skutkiem rządzi rachunek prawdopodobieństwa.

    No chyba, że ktoś strzela jak rewolwerowcy, czyli z biodra. Ale uwierz, bo
    mam sporo doświadczenia, że prawdopodobieństwo trafienia w cokolwiek przy
    strzelaniu w ten sposób, o ile nie jest się naprawdę dobrze wytrenowanym
    jest znikome. Nawet z kilku metrów. Zauważ, że przemieszczenie wylotu lufy
    o 5 mm powoduje w odległości 3 metrów przemieszczenie punktu trafienia o
    około metr. A co to jest 5 mm?

    > Jesli ktos sobie wyobraza, ze w krytycznej sytuacji bedzie celowal
    > w kolano, albo bark to naogladal sie za duzo Brudnego Harrego...

    To zależy z jakiej odległości. W końcu nie jest problemem wyrobienie sobie
    nawyku, by strzelać ku ziemi. Daje to dwie korzyści. Po pierwsze większą
    szansę przeżycia celu. Po drugie, to w razie pudła nie zastrzelisz np.
    staruszki obserwującej zdarzenie z okna po drugiej stronie ulicy, bo kula
    bardzo szybko utknie w podłożu. Po za tym obecnie są specjalne rodzaje
    amunicji, które pozwalają z o wiele większym prawdopodobieństwem
    obezwładnienie a nie zabicie celu. I ta amunicja nie jest ani jakoś
    chorendalnie droga, ani trudnodostępna. W każdym razie nie na tyle, by nie
    stać było posiadacza broni na zakup podaj jednego magazynka takiej
    amunicji. Na strzelnicy można strzelać z tańszej, tej zwykłej.

    > Prawda jest taka, ze moja przedmowczyni (i jak twierdza fachowcy,
    > wiekszosc normalnych ludzi) nie zdolalaby tej broni uzyc w ogóle.

    Toteż takie osoby nie powinny broni posiadać. Z tym, że należało by się
    zastanowić, z czego to wynika. Czy czasem nie z tego, że u nas broń jest
    nadal jakimś magicznym przedmiotem. Przedmiotem, który jest niby niewiele
    bardziej bezpieczny od granatu. A tak naprawdę przy zachowaniu
    podstawowych zasad bezpieczeństwa można nauczyć się z nią żyć.

    > I dobre opanowanie broni na strzelnicy nie ma tu nic do rzeczy.

    Dokładnie tak. Widziałem zbyt wielu zawodników i zawodniczek sportów
    walki, którzy w sytuacji krytycznej gubili się bardziej, niż osoby nie
    mające z tym nic wspólnego. Co więcej, czasem zależy to od chwili. Jedna i
    ta sama osoba raz bywa błyskotliwa, a za drugim razem się pogubi.

    > Trzeba tez wziasc pod uwage, ze inaczej bedzie sie zachowywal wlamywacz
    > majac swiadomosc zagrozenia swojego zycia - bedzie dzialal bardziej
    > zdecydowanie.

    No właśnie. W konsekwencji może się okazać, że taki nasz włamywacz pójdzie
    na następne włamanie z pistoletem maszynowym i w obawie o swoje życie
    będzie walił do wszystkiego, co się rusza.

    > Inny aspekt posiadania broni to odpowiedzialnosc. Czy zwolennicy
    > powszechnego prawa do posiadania zdaja sobie sprawe, ze
    > powinni zapomniec o alkoholu i innych uzywkach?
    > Ze z bronia nie mozna wchodzic w wiele miejsc i w takiej sytuacji nie ma
    > co z nia zrobic.

    Ale broń zawsze może pozostać w specjalnej kasecie w domu. Posiadanie
    broni, to niekoniecznie spanie z nią pod poduszką. To są dwie skrajności.
    Choć oczywiście osoby nadużywające alkoholu raczej nie powinny mieć do
    niej dostępu dla swojego i innych bezpieczeństwa.