  • Data: 2005-01-09 10:59:11
    Temat: Re: Policja zabrala mi dysk za nielegalna kopie Windows
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 9 Jan 2005 11:22:20 +0100, januszek <j...@p...irc.pl> napisał:

    > Rodrig Falkenstein napisał(a):
    >
    > [...]
    >
    > Blad logiczny. Nie mieli pieniedzy. W PRL obowiazywaly wewnetrzne bilety
    > za ktore nie mozna bylo kupic zbyt wielu towarow. Tylko przez kilka lat,
    > za wczesnego Gierka byli inaczej (ale na kredyt, splacany do dzis) Realne
    > pieniadze to byly wtedy dolary...

    Racja. System gospodarki socjalistycznej najlepiej opisał chyba Suworow,
    nazwywając radzieckie pieniądze bonami, które można był wymienić na towar.
    Państwo ustalało cenę towaru i ilość pieniądza na rynku, a zatem wartość
    bonów. Państwo ustalało też ilość towarów - przy czym pierwszeństwo miał
    przemysł ciężki i przemysł zbrojeniowy. Produkcja art konsumpcyjnych była
    na dalekiej pozycji na liście priorytetów. Do tego kulał system
    dystrybucji, towaru nie kierowano tam, gdzie było zapotrzebowanie tylko
    według odgórnie ustalonego rozdzielnika. I tak pralki, które natychmiast
    znikały w mieście w wiejskich GSach potrafiły stac miesiącami (dopóki ktoś
    z miasta nie dowiedział się, że są).

    > Co do mieszkan... To nie prawda, ze wszyscy mieli. Sredni czas
    > oczekiwania na mieszkanie to bylo 25 lat, na telefon 15. W efekcie czego
    > coraz wiecej mieszkan zajetych bylo przez rodziny wielopokoleniowe a
    > administarcja wymyslala kolejne przepisy o tym ile m2 wystarcza na osobe.

    Tak. Ale mimo wszystko budowano setki tysięcy mieszkań, dostępnych dla
    przeciętnych ludzi dzięki niewygórowanym wkładom, dodatkowo wspomaganym
    systemem pożyczek, umorzeń i zapomóg. Ale w pewnym momencie system sie
    kompletnie zatkał. Nawet w 1980 r. jednym z postulatów było skrócenie
    oczekiwania na mieszkanie. No i został spełniony, dzisiaj mieszkanie można
    kupić od ręki :-)

    > Koniec koncow skonczylo sie tak, ze nawet za te bilety mozna bylo kupic
    > wylacznie ocet a osoby pracujace przez cale zawodowe zycie w PRL zmuszone
    > sa klepac teraz biede - bo nie mialy szans zabezpieczyc sobie emeryture.

    W pewnym momencie wszystko się rypło. Gdzieś znikła równowaga pomiędzy
    ilością pieniędzy a ilością towaru. Okazało się, że na rynku jest za dużo
    pieniędzy i za mało towaru, więc towar znika błyskawicznie, bo jego
    ustalona odgórnie niska cena przy dużych płacach nie stanowi zapory przed
    nadmiernym wykupem. Rozwiązaniem mogło być albo obniżenie płac (strajki)
    albo podwyżka cen (strajki). Kartki na mięso i cukier służyły przede
    wszystkim zapewnieniu mniej więcej równego dostępu do towarów.

    > Wiele osob mowi, ze za PRL-u bylo im lepiej - i faktycznie, bylo bo byli
    > mlodsi i zdrowsi... To wystarczy, zeby okreslic ten stanem jako lepszy.
    > Jednak nie mieszajmy do tego ideologii.

    Lepiej było o tyle, że państwo prowadziło cłowieka za rękę. Nie musiał o
    nic się martwić. Jak skończył szkołe skierowano go do pracy, regularnie
    płacono pensję, wysyłano na wczasy.

    --
    Falkenstein
    skazania.