    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Polak katolik [konkordat Akcji Wyborczej Solidarność + Unii Wolności]
    Date: Sun, 30 May 2021 07:39:38 GMT

    On 2021-05-30, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Ponoć szóste przykazanie można ponaruszać;)

    Aż musiałem wygóglać. No to może przypomnijmy sobie te unwersalne wartości.

    1. Nie będziesz miał bogów cudzych przedemną.

    Mamona tak czy siak rules.

    2. Nie będziesz brał Imienia Pana Boga twego nadaremno.

    To jest chyba najbardziej nierozumiane przykazanie. Nie chodzi
    przecież o deklaracje w stylu "o Boże, jaka ona brzydka".

    3. Pamiętaj, abyś dzień święty święcił.

    Należało wyrabiać dyscyplinę, nawyki, uwarunkowania. Ok, ale ślepa
    wierność rytuałom obecnie MZ nie pomaga.

    4. Czcij ojca twego i matkę twoję.

    Logika wciąż zachowana.

    5. Nie zabijaj.

    J.w.

    6. Nie cudzołóż.

    No właśnie. W sumie czy nie lepiej byłoby cudzołożyć w takiej np. komunie?

    7. Nie kradnij.

    Nadal obowiązuje.

    8. Nie mów przeciw bliźniemu twemu fałszywego świadectwa.

    Też.

    9. Nie pożądaj żony bliźniego twego.

    A co z mężem?

    10. Ani domu, ani sługi, ani służebnicy, ani wołu, ani osła, ani żadnéj
    rzeczy, która jego jest.

    W sumie dlaczego nie razem z 9. ? KK zawsze uprzedmiotawiał kobiety.
    Pewnie chodziło o zło zwane nieprokreacyjnym pożadaniem.

    Spoko, pożadaj sobie, ale niech pożądanie cię nie zaślepia.

    Czyli 4/10?

    --
    Marcin