eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPodział majątku wspólnego małżonków - po śmierci jednego z nich ????Re: Podział majątku wspólnego małżonków - po śmierci jednego z nich ????
  • Data: 2009-05-09 09:21:22
    Temat: Re: Podział majątku wspólnego małżonków - po śmierci jednego z nich ????
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 8 May 2009, kauzyperda wrote:

    > Witajcie
    >
    > Taka mi się zagwozdka trafiła: czy jest mozliwe wszczecie postepowania o
    > podzial majatku wspolnego malzonkow w sytuacji kiedy jeden z nich nie zyje?
    >
    > Generalnie spadkobiercy chcieliby juz dokonac dzialu spadku. Oczywiscie
    > porozumienia nie ma i byly malzonek strzelil takim argumentem, ze najpierw
    > musi byc takie postepowanie (podzial majatku wspolnego malzonkow), ba - nawet
    > juz jest podobno stosowny wniosek z sadzie... a pozniej ewentualnie dzial
    > spadku

    Ale pytanie niekonecznie przystaje do opisu.
    Bo z opisu mi wynika iż pytanie może brzmieć "czy najpierw dokonuje
    się podziału majątku wspólnego, jeśli taki podział został wszczęty
    przed śmiercią małżonka".
    Z tego że "wniosek jest w sądzie" nie wynika, że został złożony po
    śmierci, IMHO!

    > W pierwszym odruchu brzmi jak niezla bzdura (a druga strona kto ma byc?
    > znmarly malzonek?)

    Art. 922 KC - "Prawa i obowišzki majštkowe zmarłego przechodzš
    z chwilš jego œmierci na jednš lub kilka osób stosownie do przepisów
    księgi niniejszej" (przepraszam za krzaczki, cut&paste z innej strony
    kodowej).

    Na mój rozum takie postępowanie może mieć sens, jako że podział
    majątku może być inny niż wynikły z podziału spadkowego.

    > Zawsze mi sie wydawalo, ze majatek malzenski moga dzielic tylko malzonkowie
    > (zyjacy ma sie rozumiec),

    No tak, ale nie napisałes kiedy został złożony wniosek :)
    Mogli "chcieć dzielić" za życia, na pytanie czy "prawo do dzielenia"
    podlega dziedziczeniu odpowiedzi nie szukam (bo z czegoś, np. KRiO
    może wynikać że się nie dziedziczy i wygasa, ale nie wiem).

    pzdr, Gotfryd