eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPodział majątku wspólnego małżonków - po śmierci jednego z nich ???? › Re: Podział majątku wspólnego małżonków - po śmierci jednego z nich ????
  • Data: 2009-05-10 17:47:31
    Temat: Re: Podział majątku wspólnego małżonków - po śmierci jednego z nich ????
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    kauzyperda pisze:

    > Taka mi się zagwozdka trafiła: czy jest mozliwe wszczecie postepowania o
    > podzial majatku wspolnego malzonkow w sytuacji kiedy jeden z nich nie zyje?

    Art. 689 kpc

    Postanowienie SN z dnia 21 października 1998 r. II CKU 56/98

    Art. 689 k.p.c. zezwala na połączenie w jednym postępowaniu sprawy o
    dział spadku ze sprawą o zniesienie współwłasności i sprawą o podział
    majątku wspólnego po ustaniu wspólności majątkowej małżeńskiej. Gdy w
    skład spadku (...) wchodzi udział w majątku, który był objęty
    wspólnością małżeńską, i wcześniej nie doszło do przesądzenia
    ewentualnych zwrotów z tytułu nakładów, wydatków oraz innych świadczeń z
    majątku wspólnego na majątek odrębny lub odwrotnie (...) połączenie w
    jednym postępowaniu działu spadku z podziałem majątku wspólnego po
    ustaniu wspólności majątkowej małżeńskiej jest konieczne. Dopóki bowiem
    nie nastąpi przesądzenie wspomnianych zwrotów, nie jest możliwe,
    nieodzowne według art. 684 k.p.c., ustalenie składu i wartości
    dzielonego spadku (por. uchwałę SN z dnia 2 marca 1972 r., III CZP
    100/71, OSNC 1972, nr 7-8, poz. 129). W takim zatem wypadku, oprócz
    wniosku o dział spadku, niezbędne jest złożenie wniosku o podział
    majątku wspólnego po ustaniu wspólności majątkowej małżeńskiej (por.
    art. 567 k.p.c. i art. 45 § 1 k.r.o.).

    --
    @2009 Johnson