    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Płatność za mieszkanie???
    Date: Fri, 20 Feb 2009 18:44:59 +0100
    <gna3if$7ja$2@news.wp.pl> <gna78u$39s$1@inews.gazeta.pl>
    <gnbb6g$sf2$1@news.wp.pl> <gnc6ba$8qd$2@inews.gazeta.pl>
    <gncj1o$q7v$1@news.wp.pl> <gnf05m$gcg$2@inews.gazeta.pl>
    <gnib45$gv$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gnie07$ud$1@inews.gazeta.pl>
    <gnk1qj$nl6$2@inews.gazeta.pl> <gnk7np$mga$1@inews.gazeta.pl>
    <gnk9ta$pop$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <gnka55$q11$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gnkikf$k42$2@inews.gazeta.pl>
    <gnkldu$ddo$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.0902201257170.3520@quad>
    <gnml1q$8ec$1@atlantis.news.neostrada.pl>

    On Fri, 20 Feb 2009, p47 wrote:

    > Skoro prawidłowa umowa wg Ciebie jest warunkiem wystarczającym do
    > przeniesienia własności to cóż mają za znaczenie słuszne skądinąd Twoje uwagi
    > o , cyt. : "różnicy między ważnością *umowy sprzedaży* (umowa, jak sama
    > nazwa wskazuje, opisuje *zamiar* stron) a ważnością (prawomocnością)
    > przejścia własności ") skoro wg Ciebie to automat.

    Bo do przeniesienia własności nieruchomości konieczne jest zachowanie
    *formy*.
    Podpisanie umowy przed notariuszem.
    To jest warunek konieczny i co gorsza - wystarczający.
    A jednocześnie ten sam warunek nie dotyczy pieniędzy - tj przez to
    ten kto *miał zapłacić* tych pieniędzy się nie pozbył.
    Nie można powiedzieć że "ukradł pieniądze które miał dać", bo
    zmiana właściciela pieniędzy następuje przez "wydanie", tak jak
    przy ruchomościach nieoznaczonych co do tożsamości.

    > To ja własnie podkreslam,
    > że sama umowa nie jest warunkiem wystarczającym do przeniesienia własności,

    PIENIĘDZY.
    Za to JEST wystarczająca do przeniesienie własności nieruchomości.

    > wazne jest jeszcze jej wykonanie tj. czy obie strony ten swój "zamiar" tam
    > sformułowany prawidłowo i do konca wykonały!

    Nie.
    Poczytaj sobie Kodeks Cywilny, co?

    > 1.Byc może mozna się byłoby zgodzic z Tobą, gdyby rozpatrywac jakąs
    > dziwacznie sformułowaną umowę sprzedazy, ale nawet tego nie jestem pewien.
    > W umowie sprzedazy, dla zaistnienia przeniesienia własności (a dodatkowo
    > jeszcze ,- wydania kupujacemu przedmiotu tejze transakcji) ustalic można w
    > zasadzie wg swobodnej woli stron dowolne warunki

    PRZECZYTAJ KODEKS CYWILNY!

    Cytat:

    Art. 157
    § 1. Własnoœć nieruchomoœci nie może być przeniesiona pod warunkiem
    ani z zastrzeżeniem terminu.

    Wszystko.
    To, co można zawrzeć "pod warunkiem", to umowa o ZOBOWIĄZANIU do
    przeniesieniu własności. Ale nie samą zmianę własności.

    > 2. kupujesz dropsy w kiosku. W którym momencie i dlaczego stajesz sie ich
    > posiadaczem??;-), czyli;- kiedy dokonano skutecznej transakcji
    > kupna-sprzedazy?

    1. Mylisz posiadanie z własnością. Posiadaczem mieszkania jest np.
    jego najemca
    2. W przypadku dropsów trafiłeś wyjątkowo dobrze:

    Art. 155
    § 2. Jeżeli przedmiotem umowy zobowišzujšcej do przeniesienia własnoœci
    sš rzeczy oznaczone
    tylko co do gatunku, do przeniesienia własnoœci potrzebne
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    jest przeniesienie posiadania rzeczy

    I tyle.
    W momencie przeniesienia posiadania ("dania do rozporządzania")
    ma miejsce przeniesienie własności - ale W PRZYPADKU RZECZY
    RUCHOMYCH NIE OZNACZONYCH CO TO TOŻSAMOŚCI!
    W innych przypadkach tak nie jest.
    Jeszcze się rozeznaj co to jest "oznaczone co do gatunku" ;)
    (bo nie chodzi o "dropsy miętowe", lecz dropsy nie oznaczone tak
    że w rachubę wchodzi KONKRETNA paczka dropsów, np. "numer
    seryjny 295720412/2008" :>)

    I sorry sir - ale jak nie widzisz potrzeby żeby zapoznać się
    z PRZEPISAMI, lecz chcesz pisać swobodne gdybania "bo mi się
    wydaje że mogę mieszkanie porównać z dropsami" to proszę,
    jednak bez mojego dalszego udziału.

    pzdr, Gotfryd