  • Data: 2010-09-28 19:26:07
    Temat: Re: Paranoja
    Od: "Marian Janaś" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Andrzej Lawa napisał

    > A czemu nie przeciwko tym, co tam się pierwsi pobudowali?

    Te wsie które chroniły te ostrogi chyba nie były wybudowane w ostatnim okresie.
    Chciałbym zauważyć, że Wisła to nie jakaś tam rzeczka nad którą uroczą dolinką
    komuś się chciało pobudować. Weź się przyjrzyj dokładnej mapie na pograniczu
    polsko niemieckim i zobacz w ilu miejscach po niemieckiej stronie jest nazwa
    Alter Oder. Po polskiej też jest pełno "przecinków" starorzeczy, czasami noszą
    nazwę "Odrzysko", czasami mają nazwę jeziorka i jakąś nazwę własną. Chciałbyś
    żeby Wisła po każdym wezbraniu zmieniała koryto i to o kilka kilometrów w lewo
    lub w prawo od dotychczasowego. Nie twierdzę, że budowanie się na obszarach
    zalewowych jest właściwe. Ale po to człowiek nauczył się ujarzmiać rzekę między
    innymi poprzez budowę ostróg, żeby dużą rzekę utrzymać w miarę ustabilizowanym
    korycie. Z dalszych Twoich wypowiedzi wynika, że mieszkasz we własnym domu. Nie
    wiem jak daleko jest on zlokalizowany od większej rzeki. I chyba nie chciałbyś
    żeby taka rzeka zrobiła sobie nowe koryto przez Twój dom. Ale może jak zobacz
    jak daleko od dotychczasowego nurtu Odry występują po niemieckiej stronie
    wymienione przeze mnie Alter Oder. Pobieżny rzut oka na mapy którymi dysponuję i
    widzę, że odległości rzędu 2-3 km są na porządku dziennym. Ale zdarzają się te
    nazwy także w odległości ok 10 a nawet większej od obecnego koryta Odry.

    Pozdrawiam Marian Janaś