    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [PRESS] Miejsca dla niepełnosprawnych legalne?
    Date: Fri, 20 Feb 2009 23:40:23 +0100

    > A na jakiej to podstawie???
    > Poproszę przepis (nie, nie żartuję).
    > Powiązanie odpowiedzialności z własnością ma zastosowanie w niektórych
    > przypadkach do nieruchomości, jak chodzi o ruchomości to nie znam
    > takiego przypadku - mogą być jakieś wyjątki do ruchomości w rodzaju
    > np. broni, nie znam się - ale "normalnie" za usługi płaci korzystający!
    > Popatrz na to tak.
    > Biorę czyjąś lodówkę (może być taka nie za duża).
    > I pakuję się do pojazdu komunikacji miejskiej (bez biletu na
    > lodówkę, za siebie mam)
    > I co, właściciel lodówki za to odpowiada???
> [...]

    Idąc Twym - być może słusznym - tokiem rozumowania, to okazuje się, że
    bezprawnym jest żądanie od osoby chcącej odjechać pojazdem zapłaty za
    parkowanie (i zdjęcie "buta"). W końcu tę opłatę ma wnieść ta osoba, która
    zaparkowała, a co do zasady niekoniecznie musi to być ta sama osoba, która
    chce odjechać. W wypadku wykroczenia, to chociaż istnieje formalny
    obowiązek wyjawienia przez właściciela osoby kierującej. A tu? Powód sam
    sobie musi ustalić pozwanego. Przy okazji wyszło by z tego przestępstwo
    zmuszania do określonego zachowania, bo groźbą bezprawną odmowy wydania
    pojazdu zmuszamy gościa do zapłaty.

    Stąd mój - być może błędny - pomysł, by uznać, że w razie wątpliwości
    usługa przechowania jest świadczona na rzecz właściciela pojazdu, bo
    przecież to jego rzecz przechowywaliśmy. To, kto ją tam położył jest
    zasadniczo rzeczą wtórną.