    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Oprogramowanie z USA
    Date: Tue, 18 Nov 2003 13:35:22 +0100

    On Sun, 16 Nov 2003, Robert Tomasik wrote:

    >+ Moim zdaniem jak najbardziej ta. O legalnosci oprogramownia swiadczy
    >+ oryginalny nosnik wersji instalacyjnej, a nie faktura.

    Władek pytał czy może używać w firmie, a nie czy jest legalne
    w znaczeniu prawa autorskiego.

    Na .podatki było kiedyś zeznanie podatnika któremu US zarzucił
    "ukrywanie kosztów" w wysokości złotych polskich dwa.
    Wygląda tak absurdalnie, że można by nie wierzyć.
    Ale biorąc pod uwagę że:
    - zeznał również iż na "czepianie się przy kontroli" roześmiał
    się kontrolerowi który przyczepił się braku owego kwita na 2 zł
    w kosztach w nos
    - któryś US potrafił obciążyć podatnika i stawić się przed NSA
    (aby przegrać sprawę) w kwestii podatku od freeware
    - ów podatnik zeznał że koniec końców sprawę przed NSA (! znaczy:
    IS podtrzymała zarzut !) wygrał
    ...to ja się niczemu nie dziwię.

    Może jakbyś parę takich "zastosowań prawa" obejrzał to mniej
    być wyrażał oburzenia na odzywki w wątku o Konstytucji...

    Nadto - jeśli Wladek dokonuje importu to może mieć problem
    z określeniem VAT; wiadomo "ile %", ale co ma być dokumentem
    księgowym zakupu żeby ów VAT naliczyć ?
    Przynajmniej ja tak rozumiem problem :)

    >+ W koncu ja nie mam
    >+ firmy i jak kupuje program, to nie biore w ogóle faktur. Czy to oznacza,
    >+ ze mam pirackie programy?

    Ale to nie znaczy że firmie wolno kupować cokolwiek
    na "czarnym rynku".
    Stałeś się "licencjocentryczny", stąd tylko krok do syndromu
    trawnika :) - bo nabycie legalnej licencji wcale nie musi być
    legalne (w znaczeniu: łamania innych przepisów).

    >+ Tyle, ze nie majac faktury nie wliczysz
    >+ tego w koszty.

    "zaniża Pan koszty, znaczy nie chce Pan wykazać jakichś
    lewych dochodów" :)
    Oczywiście przy cenie rzędu 100$ zarzut jest absurdalny.
    Ale najwyraźniej są tacy którzy potrafią go postawić.
    Uprzedzając ewentalne "ale ów podatnik wygrał": stracił
    2 tygodnie na użeranie się. I tego mu nikt nie zwróci[2].
    A uprzedzając kolejną uwagę: oczywiście podatnik nie ma
    obowiązku uznawać czegokolwiek za koszt. Ale co innego
    wpisać (lub nie) "do papierów" coś "kupione na firmę"...
    Do tego import i VAT... :(

    [2] niezależnie od wszystkich opinii że "inne postawienie
    sprawy sparaliżowałoba pracę organów" uważam że jest
    coś nie tak.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)