    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Opodatkowanie sprzedazy nieruchomosci gruntowej
    Date: Tue, 25 Feb 2003 10:09:01 +0100

    Witam !
    IMHO NTG, po to jest grupa podatki - ale niech będzie:

    On Tue, 25 Feb 2003, le Roi wrote:

    >+ Spolka z o.o. sprzedaje nieruchomosc gruntowa zabudowana budynkiem. Na
    >+ gruncie ustawy o VAT, nieruchomosci gruntowe nie podlegaja odpodatkowaniu
    >+ podatkiem VAT.

    Ściślej: w ustawie o VAT użyto pojęcia "grunty".
    Pojęć "nieruchomości" i "grunty" użyto wyłącznie pomocniczo, sam
    VAT wyraźnie "przypisano" do budynków, budowli i innych takich,
    traktując je jako "towary" !

    >+ Zgodnie z przepisami prawa cywilnego, wszystko co jest
    >+ wybudowane na gruncie staje sie jego czescia skladowa.

    Poproszę namiar na owe przepisy ! Szczególnie wobec treści
    Art. 46. § 1. Kodeksu Cywilnego:
    ++++
    Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny
    przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem
    związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych
    stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
    ----

    Jak dla mnie, to co najwyżej wszystko co jest na gruncie stanie
    się częscią składową nieruchomości - ale nie gruntem !! Zlituj się...

    >+ Tak wiec nieruchomosc
    >+ nie moze byc przedmiotem obrotu, gdyz nie jest w ogole rzecza. Jest czescia
    >+ skladowa nieruchomosci gruntowej.

    Pomijając że IMHO powyższe prawdą nie jest (i AFAIK istnieje sobie
    radośnie np. cały stosik spółdzielni, których budynki stoją na gruntach
    nieznanych właścicieli, o nie uregulowanej własności, bezprawnie
    przejętych przez Państwo...), to "bycie częścią" jest drobiazgiem
    z punktu widzenia logiki podatkowej (to jest oddzielny dział
    matematyki ;>) - zaproszenie na *.podatki i do tamtejszego archiwum :)

    Wracając do szczegółów: jakbyś przyjął że:

    >+ Moim wiec zdaniem cala nieruchomosc
    >+ gruntowa (o wartosci grunt + budynek)

    nieruchomość = grunt + bydynki_trwale_związane
    ...to może ustawa o VAT byłaby łatwiej strawna :[
    A ty używasz pojęć wymiennie :), poprzednio zapisałeś że
    "nieruchomość = grunt" uzasadniając że "budynek osobno istnieć nie może".
    *Nawet* jakby nie mógł osobno być przedmiotem własności (owszem,
    AFAIK taka była "intencja ustawodawcy" :)) to nie przestaje on
    być osobnym od gruntu przedmiotem (jako takim) !

    >+ bedzie opodatkowana przy sprzedazy
    >+ podakiem od czynnosci cywilnoprawnych. W ustawie o VAT jest mowa o budynkach
    >+ i budowalach, ale odnosi sie to moim zdaniem, jedynie do sytuacji gdy
    >+ budynek moze byc przedmiotem obrotu (sprzedazy), co bedzie miec miejsce
    >+ jedynie wtedy, gdy bedzie odrebna od nieruchomosci gruntowej, nieruchomoscia
    >+ (np. budynek wybudowany przez uzytkownika wieczystego na gruncie gminy,
    >+ sprzedaz lokalu bedacego nieruchomoscia w budynku).

    No to widać nie spotkałeś się z tym, że zapisy w ustawie odnoszące
    się do przedmiotu ustawy mają prymat nad "ogólnie znanymi pojęciami" :)

    >+ Nadmienie jeszcze, ze w serwisie gofin.pl pojawiaja sie opinie (tak mozna je
    >+ interpretowac), ze moze dojsc do opodatkowania budynku mimo ze nie jest on
    >+ nieruchomoscia.

    Ustawa o VAT:
    ++++
    Art. 15. 1. Podstawą opodatkowania jest obrót.
    2a. W przypadku sprzedaży budynków lub budowli trwale z gruntem
    związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy
    opodatkowania wyłącza się wartość gruntu.
    ----

    Po prostu: ustawa stanowi że VAT *nie dotyczy grutu*. I nie
    wnika w to, czy dany grunt lub prawo do niego jest odrębną
    od budynku czy trwale związaną wartością - sam budynek
    traktowany jest jak "towar", zaś grunt - jak "substytut
    pieniądza" (nie tylko w VAT, w dochodowym też :) - grunt
    nie podlega amortyzacji).

    pzdr, Gotfryd