    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Opakowanie ważniejsze od FV?
    Date: Fri, 08 Feb 2008 15:29:52 +0100

    Photo M pisze:

    > A nie powinien udowodnić tego już na etapie rozpatrzenia reklamacji? Kto w

    Moim zdaniem nie. Zresztą na czyj koszt ma to zrobić? Spór będzie,
    jeśli sprawa trafi do sądu. Wcześniej to jest tylko wymiana opinii na
    piśmie. Sprzedawca ma swoje racje, kupujący swoje, w razie sporu idą do
    sądu, gdzie przeprowadza się postępowanie dowodowe.

    > podanym przez Ciebie przypadku ponosi koszty sądowe? Podam przykład może

    Ten kto przegrywa.

    > trochę inny, ale dla mnie bliższy i o podobnym rozumowaniu. Pozywam kogoś za
    > naruszenie praw autorkich:
    > a) jeżeli wysłałem mu wezwanie do zapłaty to w przypadku wygranej przezemnie
    > sprawy on ponosi koszty sądowe
    > b) pozwałem bez wczesniejszego wzywania do zapłaty to nawet jeśli wygram to
    > koszty ponoszę ja.

    Tylko pod warunkiem, że pozwany podczas pierwszej czynności
    procesowej uzna powództwo (art. 101kpc)

    > Nie powinno być analogicznie w sprawie z reklamacją (a może jest?)? Czyli
    > jeśli sprzedawca nie udowodni przed skierowaniem sprawy do sądu to nawet w
    > przypadku jego wygranej on powinien ponieść koszty?

    Nie powinien, skoro wygrał.

    Podobnie z drugiej strony: przy reklamacji po 6 miesiącach kupujący
    nie musi udowadniać w reklamacji, że wada istniała. Sprzedawca może
    uznać, że jej nie było, ale wtedy naraża się na sprawę sądową, podczas
    której kupujący przedstawi dowody. Z tym że ich nieprzedstawienie w
    reklamacji nie spowoduje tego, że ich podniesienie przed sądem nie
    będzie możliwe.

    Sprzedawca powinien zatem swoim wprawnym okiem ocenić, czy produkt
    jest niezgodny i na tej podstawie reklamację uznać, bądź nie. Granica 6
    oznacza tylko, kto ma dostarczyć dowody przed sądem. Nie oznacza
    bynajmniej, że brak dowodów ze strony sprzedawcy (przed 6 mies.), czy ze
    strony kupującego (po 6 mies.) uprawnia do oddalenia reklamacji.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz