eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOgraniczenie wolności i powiadczenie nieprawdy przez kanarów › Re: Ograniczenie wolności i powiadczenie nieprawdy przez kanarów
  • Data: 2007-03-16 11:34:35
    Temat: Re: Ograniczenie wolności i powiadczenie nieprawdy przez kanarów
    Od: "I.T." <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr [trzykoty] napisał(a):
    > Według tego, co piszesz to kontrola rozpoczęła się jednak przed tym jak
    > wyszedłeś

    Dokładnie znajdowałem się na schodach tramwaju. Wysiadałem.

    Jeśli chodzi o regulamin to złamane zostało także klarowny punkt
    dotyczący głośnego oznajmienia kontroli biletów. Nie wiem jak i skąd ale
    zakradli się tak, ze dopiero gdy zastawiono drzwi poproszono o bilety o
    i oznajmiono kontrolę.

    > A nie mieli ich przypiętych podczas kontroli?

    Mieli. Przypięte reversem. Na żądanie okazania, gdy chciałem go odwrócić
    identyfikator mi wyrwali z dłoni. A potem pokazywano ale przy tym
    jednocześnie zasłaniano numer palcem.

    Dodatkową wątpliwość mam także co do obecności zdjęcia, nie przypominam
    sobie tego, a gdyby było raczej bym zapamiętał. Niestety nie potrafię
    tego udowodnić.

    Pytanie pomocnicze: czy taka osoba wykonująca publicznie zadania
    służbowe ma prawo odmówić dokumentowania tych czynności na zdjęciach?
    Np. fakt przypięcia identyfikatora rewersem.

    > Jeśli faktycznie udowodniłbyś, że nie mieli identyfikatorów, kontrola była
    > bezprawna.

    Mieli. Ale chyba sam przyznasz, że przypięcie rewersem, za klapą czy
    posiadanie w kieszeni nie jest okazaniem.

    > Jeśli masz wiarygodnych świadków, że zamiast wyjść to cię przetrzymali w
    > autobusie (jak, siłą?)

    Tak, siłą. Po odmowie podania danych oraz okazania identyfikatora
    (wyrwanie z dłoni, potem okazanie z zasłoniętym numerem) nie pozwolono
    opuścić pojazdu. Biletów nie okazałem, bo nie wylegitymowali się. Bilety
    okazałem za to świadkom, wyłącznie w poczuciu przyzwoitości.

    > to duże szanse dla Ciebie w postępowaniu. Pamiętaj
    > jednak, że aby sprawa karna ruszyła nie może być niskiej szkodliwości czynu,
    > która mogła mieć miejsce, gdybyś przejechał się z nimi jeden przystanek
    > dalej niż chciałeś

    Tak, przejechaliśmy pół miasta i w tym czasie wielokrotnie odmawiano
    pokazania identyfikatora lub podania danych.

    > bo do tego rzeczywiście sprowadziłoby się przez nich
    > "pozbawienie Twojej wolności" (choć byłoby to niezgodne z regualminem, a
    > więc podstawa do roszczeń cywilnych, mogło mieć jednak niską szkodliwość
    > jako przestępstwo). To co rzeczywiście się stało, to już skutek Twojej
    > odmowy okazania biletów i dokumenów (prosili?)

    O dokumenty (tożsamości czy uprawniające do zniżki nie prosili w ogóle,
    ani w tramwaju ani na komendzie). Biletu żądano jednak nie okazano
    identyfikatora.

    > Pytanie czy złamanie przez nich regualminu zwalnia Cię od
    > dokonania tego obowiązku nie jest jednak takie oczywiste.

    Może źle to interpretuję, ale regulamin przytoczyłem tylko dodatkowo.
    Chyba istotne będzie tu odmowa pokazania identyfikatora (z
    PPrzewozowego) i pozbawienie wolności .

    > A dostałeś od kontrolerów protokół-wezwanie po zdarzeniu, podpisałeś go?

    Nie. Nie sporządzono (przy mnie) protokołu, nie okazano, nie zapytano
    czy akceptuję i podpiszę. Jeden z kanarów rzucił na odchodne coś w
    rodzaju: "I tak będziesz płacił."

    Tak więc:
    - czy sporządzenie przy mnie protokołu jest obowiązkiem kontrolera?
    - czy protokół można sporządzić gdziekolwiek, jakkolwiek z
    wykorzystaniem danych rzekomego gapowicza i twierdzić, że nie miał
    biletu i odmówił podpisania? Czy to nie bedzie poświadczenie nieprawdy?