eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOgraniczenie wolności i powiadczenie nieprawdy przez kanarów › Re: Ograniczenie wolności i powiadczenie nieprawdy przez kanarów
  • Data: 2007-03-16 13:54:31
    Temat: Re: Ograniczenie wolności i powiadczenie nieprawdy przez kanarów
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "I.T." <n...@n...pl> napisał

    > Mieli. Przypięte reversem. Na żądanie okazania, gdy chciałem go odwrócić
    > identyfikator mi wyrwali z dłoni. A potem pokazywano ale przy tym
    > jednocześnie zasłaniano numer palcem.
    >
    > Dodatkową wątpliwość mam także co do obecności zdjęcia, nie przypominam
    > sobie tego, a gdyby było raczej bym zapamiętał. Niestety nie potrafię tego
    > udowodnić.

    Nie potrafisz udowodnić braku zdjęcia, czy tego, że mieli odwrócone rewersem
    albo zasłaniali numery?

    > Pytanie pomocnicze: czy taka osoba wykonująca publicznie zadania służbowe
    > ma prawo odmówić dokumentowania tych czynności na zdjęciach? Np. fakt
    > przypięcia identyfikatora rewersem.

    Każdemu możesz zrobić zdjęcie, jak masz ochotę. To jakie zadania wykonuje
    nie ma znaczenia, nie ma zakazu fotografowania kontrolerów. Możemy nie
    chcieć i o tym mówić i tyle.

    > Może źle to interpretuję, ale regulamin przytoczyłem tylko dodatkowo.
    > Chyba istotne będzie tu odmowa pokazania identyfikatora (z PPrzewozowego)
    > i pozbawienie wolności .

    Jeśli są dowody nie okazania identyfikatora to jak pisałem kontrola jest
    bezsasadna i wszelkie działania też. Z tym, że tutaj nie jest to takie
    klarowne. Pokazanie identyfikatora z zasłonięciem jednej informacji
    (numeru), jakie wymagane jest przez prawo przewozowe jest dość sporną
    kwestią czy było to wystarcające zadośćuczynienie przepisom prawa
    przewozowego czy nie. Masz dowody, że zasłaniali? Jeśli tak, to możesz tę
    kwestię podnosić. Sądzę, że nie miałeś wątpliwości czy to prawdziwi
    kontrolerzy czy nie i nie to powodowało Twoim zachowaniem. Sąd będzie miał
    własne zdanie na ten temat.

    Zgadzam się, jest tu kwestia pozbawienia wolności. Ale, aby mówić o skutkach
    karnych nie wystarczy, że czyn spełnia przesłanki danego przestępstwa, ważne
    jest też w jakich okolicznościach jest popełniony i jego szkodliwość
    społeczna. Kontrolerzy mają prawo żądać biletów, a pasażerowie obowiązek
    okazywania ich. Czy żądając biletu ograniczył Twoją wolność, mogłeś pokazać
    i wysiąść czy pokazanie jednoznacznie oznaczało, że zostaniesz "uwięziony" w
    tamwaju do następnego przystanku? Kontrolerzy chronią interesy ekonomiczne
    przewoźnika i to też jest jakaś wartość prawem chroniona. Dlatego niejako
    mają trochę nieco więcej możliwości uchronienia się przed zarzutem
    pozbawienia wolności pasażera, co nie oznacza, że są bezkarni. Bezsporne
    jest, że tutaj przesadzili ci kontrolerzy. Są pewne podstawy, żeby dochodzić
    swoich praw, żądać kar dla nich, ale sytuacja jest na tyle skomplikowana, że
    rozstrzygnięcie wymiaru sprawidliwości nie jest z góry przesądzone i z tym
    należy się liczyć. Póki toczy się z urzędu to Ci to nie wiele kosztuje. Pisz
    na grupę jakie było rozstrzygnięcie.

    > - czy sporządzenie przy mnie protokołu jest obowiązkiem kontrolera?
    > - czy protokół można sporządzić gdziekolwiek, jakkolwiek z wykorzystaniem
    > danych rzekomego gapowicza i twierdzić, że nie miał biletu i odmówił
    > podpisania? Czy to nie bedzie poświadczenie nieprawdy?

    Protokół jest tylko dowodem. Jeśli napisze, że nie okazałeś biletu to nie
    skłamie. Jeśli napisze, że odmówiłeś podpisania to poświadczy nieprawdę. Ale
    jak to udowodnisz? W chwili obecnej nawet nie wiesz, czy cokolwiek napisał.