    From: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ogólnodostępność prac naukowych
    Date: Mon, 21 Jan 2008 03:34:24 +0100

    Marcin Debowski wrote:

    > No popatrz, a przed chwilą była to "bzdura".

    Bzdurą jest, że wyniki badań są chronione prawem autorskim. Nie jest
    bzdurą, że większość zdjęć jest chroniona prawem autorskim. Jakoś nie
    wyobrażam sobie, żeby wynikiem badania było zdjęcie będące jednocześnie
    utworem. Z czystej ostrożności dodam, że nawet gdyby ktoś wykonał takie
    badanie, to idę o zakład że oprócz zdjęć istniałyby inne możliwości
    prezentacji wyników owego badania, które nie byłyby utworami i nie
    naruszałyby ew. praw do już istniejących zdjęć. Oczywiście w takim
    przypadku same zdjęcie byłoby chronione przez PA.

    > Widziałeś kiedyś jakiś?

    Tak. Po pierwsze, przeprowadzający takie badanie ma mały wpływ na
    końcowy układ prążków, a po drugie wynikiem tego badania jest
    identyfikacja substancji. Wolno Ci wykorzystać komercyjnie fakt, że w
    badanej próbce substancji A ktoś znalazł substancję B, nawet jeżeli nie
    wolno Ci opublikować wizerunku jego płytki.

    > Tu Ci umknęło: "nieco bardziej złożone opracowanie wyników".

    Jeżeli są utworem to oczywiście PA je chroni. Nie wpływa to w żaden
    sposób na możliwość wykorzystania wyników przez innych.

    > I co z tego, że możesz je powtórzyć? Co to ma do rzeczy? Możesz też zrobić
    > 100 pompek i na pewno wszyscy będę pod równie wielkim wrażeniem. Mówimy
    > czy można korzystac czy nie.

    Kluczowa sprawa: co rozumiesz przez 'korzystać'? Ponownie opublikować?
    Być może będzie trudno. Zbudować na ich podstawie własny biznes (np.
    wymyślić jakiś produkt, albo napisać oprogramowanie)? Jak najbardziej
    wolno. Czemu? Bo wyniki badań nie są utworem, i prawo autorskie ich nie
    chroni.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak