    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odzyskanie weksla in blanco od upad&#179;ej firmy
    Date: Mon, 22 Nov 2010 14:54:48 +0100

    W dniu 2010-11-22 14:24, l...@o...pl pisze:
    > jest
    > popro o zwrot.

    > tzn. ze co że nie ma szans na odzyskanie weksla
    > ktory byl zabezpieczeniem umowy agencyjnej ?

    Jak wspomniałem - mimo że siedzę w wekslach od dawna, nie spotkałem
    się jeszcze z sytuacją, aby od kogoś skutecznie "wydębić" weksel in
    blanco. To znaczy ani nie czytałem o takiej sytuacji w gazetach prawnych
    dla mas, ani nie spotkałem się z taką sprawą w literaturze dotyczącej
    weksli.

    Problem ma dwa dna:

    - po pierwsze dobrze sporządzony weksel in blanco i umowa wekslowa może
    dość skutecznie zabezpieczyć interes dłużnika. Jeśli weksel będzie
    wystawiony nie na zlecenie, będzie podana data wystawienia, określenie
    remitenta, jeśli umowę wekslową podpisze sam remitent, to ewentualne
    niezgodne z nią wypełnienie weksla in blanco może się spotkać ze
    skutecznym zarzutem dłużnika.

    - ale: większość weksli in blanco jest wystawianych w zły sposób. Na
    przykład nie mają oznaczenia remitenta. Wówczas ktokolwiek może wypełnić
    taki weksel na siebie i twierdzić, że jest to inny weksel, niż ten, na
    który opiewa umowa wekslowa. Wówczas - jeśli firma wierzyciel zaczyna
    mieć kłopoty - weksle mogą być wykorzystane w bezprawny sposób i
    istnieje u dłużników "ciśnienie" na odzyskanie weksli, czego dowodem
    jest choćby Twój wątek.

    Trudno mi poradzić coś konkretnego w tej sprawie, skoro rażące błędy
    popełniono już na etapie wystawienia weksla.

    > wariant "porozmawiaj z syndykiem" nic nie wnosi
    > bo porozmawiac to sobie mozna i jesli na co kolwiek jest
    > szansa to trzeba na pismie.
    > Nie pisalem ze nie chca mi tego weksla oddac tylko
    > ze nie bardzo wiem gdzie i w jaki sposob ten temat ruszyc.

    Rozmowa, rozmowa, rozmowa. Może być na piśmie.

    Możesz również spróbować sprawy w sądzie o wydanie weksla. Uwierz mi,
    tysiące poszkodowanych wekslami in blanco będą Ci wdzięczni za
    przetarcie szlaków.

    Jedną ze spotkanych przeze mnie opinii na temat podstawy prawnej Twojego
    działania może być art. 222 kc. (Właściciel może żądać od osoby, która
    włada faktycznie jego rzeczą, ażeby rzecz została mu wydana).

    Niemniej jednak jeśli wierzyciel weksla nie będzie chciał wydać, to nie
    wyda (powie, że zgubił, zniszczył itp.) i nikt go do określonego
    zachowania nie zmusi. Stąd moja rada - rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj.

    --
    Liwiusz