    From: "J.A." <l...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odszkodowanie za rażące naruszenie prawa przez organ
    Date: Fri, 15 Sep 2006 09:12:15 +0200

    Fri, 15 Sep 2006 07:57:02 +0200, na pl.soc.prawo, kam napisał(a):

    > USTAWA
    > z dnia 17 czerwca 2004 r.
    > o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw
    > Art. 3. W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu
    przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) art.
    287
    > otrzymuje brzmienie:

    Czyli, o ile dobrze rozumuję, od czerwca 2004, zaczyna
    obowiązywać ten przepis w prawie o postępowaniu przed sądami
    administracyjnymi, a nie w kodeksie cywilnym, pomimo że został
    wprowadzony przy okazji zmian w tym ostatnim.
    Jak go wprowadzano chyba jest tu mniej ważne od tego w której z
    ustaw się znajduje teraz w rzeczywistości?

    > "Art. 287. W przypadku gdy sąd w orzeczeniu:
    (...)
    > 2) stwierdzi nieważność aktu (...)
    > stronie, która poniosła szkodę, służy odszkodowanie od organu, który
    > wydał decyzję.".

    > nie obowiązuje

    > teraz regulacja jest w art.417 i nast. kodeksu cywilnego

    Tego właśnie nie rozumiem, bo wyżej napisałeś, że przepis o
    odszkodowaniach w art. 287 zaczął obowiązywać od czerwca 2004.
    Jest to przepis w prawie o postępowaniu przed sądami
    administacyjnymi i nie ma w nim wzmianki ani odsyłacza do kodeksu
    cywilnego.
    Dlaczego zatem ma nie obowiązywać?

    Z drugiej strony słyszałem, że jest właśnie tak jak piszesz, że
    sądy administracyjne rzeczywiście już się nie zajmują sprawami
    odszkodowań.
    W takim razie dlaczego sprawa odszkodowań jest regulowana od 2004
    r. w kodeksie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi?
    Gdyby tam nie było w ogóle mowy o odszkodowaniach, to sprawa
    byłabu jasna - pozostawałby tylko kodeks cywilny.
    Po co więc było wprowadzać w 2004 r. ten przepis do prawa o
    postępowaniu przed sądami administracyjnymi?

    --
    J.A.