eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOdrębna własność mieszkania i rachunek za docieplenie budynku › Re: Odrębna własność mieszkania i rachunek za docieplenie budynku
  • Data: 2008-01-13 01:21:13
    Temat: Re: Odrębna własność mieszkania i rachunek za docieplenie budynku
    Od: "Kasia" <kasiamuniak@op._ANTYspam_onet.pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl> napisał w wiadomości
    news:fmbcc8$m69$1@news.onet.pl...
    > Pani X cztery miesiące temu temu przekształciła mieszkania ze
    spółdzielczego
    > własnościowego na własność hipoteczną. Kilka dni temu przyszedł ze
    spółdzielni
    > rachunek do zapłaty na 3000 za koszty docieplenia budynku. Dla starszej
    pani
    > jest to dość wysoka i nieplanowana kwota.
    >
    > Jak to wygląd od strony prawnej?:
    > Czy ma jakieś znaczenie, że remont został wykonany jeszcze przed przed
    > przekształceniem prawa do lokalu?

    Nie ma znaczenia (Art. 24 ust. 2 ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych).

    > Czy spółdzielnia może sobie po prostu zadecydować, że "w tym roku robimy
    remont"
    > i bez żadnegopytania obciążać później właścicieli wydzielonych mieszkań?

    Zgodnie z przepisami tryb jest następujący (ustawa Prawo Spółdzielcze oraz
    statut spółdzielni):
    1. Walne zgromadzenie lub zebrania grup członkowskich uchwalają "kierunki
    rozwoju działalności gospodarczej oraz społecznej i kulturalnej",
    np. decyduje, że w najbliższych np. trzech latach wszystkie budynki
    należące do spółdzielni mają zostać docieplone.
    2. Na podstawie dokumentu 1. zarząd przygotowuje m.in. konkretne projekty
    działań remontowo-modernizacyjnych.
    3. Projekty zatwierdza uchwałą rada nadzorcza spółdzielni.

    > Bo np.
    > u mnie we wspólnocie takie decyzje podejmuje się przez głosowanie, a tutaj
    > starsza pani nie miała żadnego prawa głosu.

    Odpowiadając wprost na pytania:
    - tak, spółdzielnia może zadecydować, jednakże na podstawie zalecenia
    (zgody) swoich członków - pkt 1. To, czy mieszkanie jest lub nie jest
    wydzielone nie ma żadnego znaczenia, albowiem (Art. 24 ust. 2 ustawy
    o Spółdzielniach Mieszkaniowych):
    "Właściciele lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych
    z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie
    spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez
    osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu."
    - jeśli owa pani jest członkiem spółdzielni, to ma prawo uczestniczyć
    w walnym zgromadzeniu i głosować wedle życzenia.

    > Co na ten temat mówi prawo i czy możena się jakoś odwołać/ sądzić, albo
    odmówić
    > zapłaty?

    Może zażądać sprawozdania finansowego (musi go otrzymać - po pokryciu
    kosztów) i jeśli stwierdzi nieprawidłowości, może zaskarżyć spółdzielnię
    do sądu. Ale takie postępowanie wydaje się być nieracjonalne.
    Lepszym rozwiązaniem jest wysłanie prośby o rozłożenie należności na raty.

    Kasia