eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOdrębna własność mieszkania i rachunek za docieplenie budynku › Re: Odrębna własność mieszkania i rachunek za docieplenie budynku
  • Data: 2008-01-13 16:49:01
    Temat: Re: Odrębna własność mieszkania i rachunek za docieplenie budynku
    Od: "Kasia" <kasiamuniak@op._ANTYspam_onet.pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl> napisał w wiadomości
    news:fmd0vv$v1l$1@news.onet.pl...

> [...]
    >
    > Mieszkanie przez wiele lat miał status własnościowego spółdzielczego. Jest
    > to bolk, nie ma żadnej wspólnoty. Całością zarządza spółdzielnia. Kilka
    > miesięcy temu własność została przekwalifikowana na hipoteczną ze
    > względu na chęć wzięcia kredytu (pieniędzy juz nie ma, bo poszły
    > na remont mieszkania). Bynajmniej nie z powodu ostatniej zmiany
    > ustawy o spółdzielniach, która bardziej dotyczyła
    > "wykupienia za złotówkę" mieszkań spółdzielczych niewłasnościowych.
    > Jeszcze sprawdzę, ale wydaje mi się, że pani X nie wypisała się ze
    > spółdzielni i pewnie nadal płaci składkę remontową.

    Zatem wygląda na to, że moje domysły były w 100% słuszne.

    > Mam po prostu wątpiwości nt spłaty przez panią X kredytu (jeśli taki
    > istnieje), który został zaciągnięty jeszcze zanim mieszkanie nie było
    > odrębną własnością.

    Jeszcze raz - Atr 26 ust. 2 ustawy o SM (w cytacie wyróżnienie moje):

    " **Właściciele lokali** są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych
    z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni,
    które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące
    w określonych budynkach lub osiedlu."

    Jeżeli budynek nie został wydzielony, tzn. nie jest własnością wspólnoty, to
    oznacza że należy do mienia spółdzielni i jest przeznaczony do wspólnego
    użytkowania (właścicieli mieszkań i osób posiadających lokatorskie lub
    własnościowe prawo do lokalu).
    Wobec tego nie ma znaczenia, czy ew. kredyt został zaciągnięty przed
    czy po "wykupie" mieszkania przez panią X, gdyż zachodzi ciągłość
    własności budynku.

    Samo żądanie spłaty części zobowiązań spółdzielni za docieplenie
    budynku nie jest niezgodne z prawem, o ile:
    a) docieplanie było finansowane ze środków nie tylko własnych
    (fundusz remontowy), ale także pochodzących z kredytu (pożyczki),
    b) inni (wszyscy) członkowie spółdzielni z tego bloku zostali także
    obciążeni koniecznością spłaty części kosztów docieplenia (zasada
    równego traktowania wszystkich członków spółdzielni -
    Art. 18 par. 1 ust. Prawo Spółdzielcze).

    > Ale chyba zaczynam rozumieć: jeśli np. małżonkowie wezmą kredyt a
    > następnie rozwód, to nadal musza wspólnie ten kredyt spłacać.
    >
    > Natomiast jeśli spółdzielnia nie wzięła kredytu na ten remont, tylko
    > pokryła go z jakichś odłożonych pieniędzy swoich członków, to wydaje
    > mi się, że żądanie zwrotu tych pieniędzy post-factum jest bezprawne.

    Zgoda. Uzupełniając - zamiast mówić o "jakichś odłożonych pieniędzach"
    należy mówić o funduszu remontowym, bowiem tylko z tego funduszu
    spółdzielnia może czerpać środki na cele remondowo-modernizacyjne
    (plus ew. kredyty i pożyczki).

    Sugeruję uzyskanie od spółdzielni pisemnej informacji o podstawie prawnej
    obciążenia kwotą 3000 zł oraz o źródle jej pochodzenia - może ktoś
    w spółdzielni się myli lub wręcz działa na szkodę pani X?

    Należy przy tym powołać się na przepis Art. 4 ust. 6(4) ustawy o SM:
    "Spółdzielnia jest obowiązana, na żądanie członka spółdzielni, właściciela
    lokalu niebędącego członkiem spółdzielni lub osoby niebędącej
    członkiem spółdzielni, której przysługuje spółdzielcze własnościowe
    prawo do lokalu, przedstawić kalkulację wysokości opłat."
    przy czym chodzi tu o wszystkie rodzaje opłat, jakie należy wnosić
    na rzecz spółdzielni, w tym - np. spłaty kredytów (pożyczek) - patrz
    pierwszy cytat na początku postu.

    Kasia