eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOdpowiedzialność producenta/dostarczyciela szczepionki za jej nieskuteczność › Re: Odpowiedzialność producenta/dostarczyciela szczepionki za jej nieskuteczność
  • Data: 2020-12-22 14:17:45
    Temat: Re: Odpowiedzialność producenta/dostarczyciela szczepionki za jej nieskuteczność
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > W dużej populacji da sie policzyć i 6~10% będzie nadprogramowe, ale nie
    > da się ustalić które to dokładnie osoby. Moim zdaniem 5 % błędu, to
    > dużo. Jakby t obyło na poziomie 99,5%, to uznałbym środek za bezpieczny.
    > Ale 1/20 szczepionych, to nie jest pomijalne zjawisko - pomijając
    > litościwie sposób badania tego.

    Czy sądzisz że w grupie testowej szczepionki staruszkowie i inne grupy
    wysokiego ryzyka zgonu na kowid (inne choroby) były reprezentowane aż
    tak by uznać testerów za "grupę reprezentatywną statystycznie"?
    Jak bym się zdziwił jakby mieli takie bezduszne jaja połączone z
    marketingową głupotą.

    Te 95% skuteczności to czysta marketingowa ściema bez podania
    _deklarowanego_ marginesu błędu (statystycznego) pomiaru (np. +/-3%).
    Te 95% to podejrzanie "za okrągła" liczba.

    A poza tym kluczowe są dwie kwestie:
    a) na jak długo szczepionka daje odporność
    [szczepionki na grypę są tylko na góra jeden sezon grypowy (rok)]
    b) czy szczepionka będzie chronić przed nowymi wariantami kowid

    --
    A. Filip