  • Data: 2008-03-14 21:52:17
    Temat: Re: Obowiązek sprzedaży komputera z systemem operacyjnym
    Od: Abu <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tristan pisze:

    > Jakie działanie? Dla użytkownika taki komputer nie robi nic. Więcej zadań
    > spełnia czterozadaniowy kalkulator niż to.

    Nie do końca. Komputer to taki rozbudowany *programowalny* kalkulator,
    który zazwyczaj działa z dużym wyświetlaczem (najczęściej 15"-24") i
    klawiaturą (najczęściej 104 znakową) oraz urządzeniem wskazującym
    (zwanym potocznie myszką).
    Główną jednak istotą komputera jest jego *programowalność*. Aby
    ułatwić to powstało wiele programów które ułatwiają zasadniczo za wiele
    nie robią ale _znacznie_ ułatwiają programowanie tychże komputerów
    (zwane systemami operacyjnymi). Jednak do działania komputera *nie jest*
    wymagany SO. Podano tu przykład memtesta ale na pewno znajdzie się wiele
    innych programów.
    Ponieważ powstał znaczący rynek programów na komputery to okazało
    się, że sprzedawcy wiążą zakup komputera z zakupem jakiś wybranych
    programów. Na dodatek nie umożliwiają zakupu komputera bez tegoż
    oprogramowania, co wg mnie jest jakąś formą zmuszania do kupowania.
    Dodatkowo można uznać, że jeżeli jeden z tych programów uzyskał
    dominację na rynku i przez to wymusza zakup innych programów (w innych
    segmentach rynku oprogramowania) to takie "zmuszanie" uznałbym za
    praktykę monopolistyczną.

    A.

    --
    http://forum.esperanto.org.pl/ - Kial Vi ne parolas en tiu cxi lingvo?