  • Data: 2008-03-11 15:07:42
    Temat: Re: Obowiązek sprzedaży komputera z systemem operacyjnym
    Od: Abu <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jotte pisze:

    > Teoretycznie powinna być. A jeśli nie było, to ty powinieneś we własnym
    > dobrze pojętym interesie zażądać jej okazania przed podjęciem decyzji o
    > zakupie (w końcu chcesz chyba wiedzieć co i na jakich warunkach kupujesz.

    Tak. Ale w ja wiem co kupuję. Kupuję laptop na ogólnych warunkach.
    (zakładam, że OS można traktować jako integralną część komputera jak
    oprogramowanie np. TV czy Lodówki itp.) I tak chce używać. wg. mnie
    jeżeli użytkowanie komputera wymaga zaakceptowania dodatkowych
    postanowień. Lub zawarcia dodatkowej umowy (tu. licencyjnej) to
    powinienem być poinformowany o tym w umowie k-s.

    > Nie winiłbym sprzedawcy samochodu, za niepoinformowanie kupującego, że
    > jak nie ma prawa jazdy to nie będzie mógł nowo nabytego auta prowadzić,
    > ani sprzedawcy kuchenki gazowej za to, że ktoś kupił takową nie mając
    > przyłącza do sieci gazowej i teraz musi dokupić butlę.

    Co do samochodu i prawa jazdy. to 1. nie muszę ja jeździć. Mogę mieć
    kierowcę itp.
    Kupno kuchni gazowej nie wymusza na mnie podpisania umowy z konkretnym
    dostawcą gazu.
    Porównanie byłby dobre gdyby. Zakup samochodu wymuszał na *mnie*
    posiadanie prawa jazdy. Zakup kuchni byłby powiązany z konkretnym
    dostawcą gazu.

    > Nie kupujesz kopii tylko egzemplarz, program jest bowiem towarem
    > niematerialnym i "kopia" w tradycyjnym rozumieniu tego terminu jest tak
    > samo wartościowa jak oryginał (z obrazem np. tak się nie da).
    > Jest jeszcze jedna, prawem ujęta różnica. Posiadając legalnie nabyty
    > (czyli z uprawnionego źródła) egzemplarz nie naruszasz prawa _karnego_
    > łamiąc postanowienia licencyjne. Licencja jest bowiem całkiem osobną
    > umową cywilną i jej łamanie może być ścigane na gruncie prawa cywilnego
    > przez zainteresowaną stronę i na jej wniosek.

    No, ok. Ale ja nie akceptuje umowy licencyjnej. Czy mam prawo
    odsprzedania tego oprogramowania. i ogólnie robienia z niem co sobie chcę?
    Mogę uznać, że w cenie laptopa jest możliwość zawarcia dodatkowej umowy
    na oprogramowanie. Czy mogę w takim razie odsprzedać ją?

    A.

    --
    http://forum.esperanto.org.pl/ - Kial Vi ne parolas en tiu cxi lingvo?
    http://forum.esperanto.org.pl/ - Prosty język dla każdego!