    From: "gargamel" <s...@d...lina>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: OT, było: wypadek drogowy...
    Date: Fri, 25 Jul 2008 11:37:00 +0200
    Sender: B...@p...centertel.pl

    > Jak dla mnie, wracając do przypadku o którym mówimy, brak jest
    > ścislych wytycznych do określenia kiedy włączający się do ruchu
    > (lub wjeżdżający na drogę z pierwszeństwem) zakończył to coś,
    > co można nazwać "włączeniem" lub odpowiednio "wjazdem".

    wybacz, ale idąc twoim torem tak samo nie wiadomo skąd wyjeżdzał drógi
    pojazd skoro był na przeciwnym pasie ruchu, może też z jakiejś
    podpoządkowanej, albo z pobocza, wiec nie wymyślajmy, tylko skupmy się na
    faktach, stłuczka zupełnie czołowa:O)

    > Najwyraźniej Ty twardo trzymasz się tezy, że ma to miejsce
    > bezpośrednio/natychmiast po ustawieniu pojazdu "we właściwym
    > kierunku".

    na podstawie śladów kolizji, i nie twierdzę, tylko domyślam się, wiec
    wyprowadz mnie z błędu:O)

    > Przepis prosimy.
    > WOBEC KOGO nie ma on pierwszeństwa, wobec drogi podporządkowanej?

    Art. 24. KD

    1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w
    szczególności, czy:

    1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez
    utrudnienia komukolwiek ruchu;

    2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania;

    3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował
    zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa
    ruchu.

    2. Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną
    ostrożność, /ciap/

    > Ale żeby tę dziwność zrozumieć trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie
    > wynikające z ratio legis - co znaczy "zachowanie SZCZEGÓLNEJ
    > ostrożności?"

    a nie przypadkiem zwróenie uwagi na wzystkih uczestników ruchu, oraz
    ustąpienia im pierwszeństwa? w celu nie doprowadzenia do kolizji?

    > PRAWO tak stanowi, że W TAKIM PRZYPADKU winien kolizji jest
    > ten, kto miał "zachować szczególną...".

    zgadza się, a kto miał obowiazek tą ostrożnosć zachować? pojazd znajdujący
    się na własnym pasie ruchu, czy pojazd znajdujący się poza swoim pasem
    ruchu?