  • Data: 2004-10-12 18:38:32
    Temat: Re: [OT] Zatrzymanie osoby z dzieckiem
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Lisek" <a...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:ckfttd$1cih$1@node1.news.atman.pl...

    > Po krótkim zastanowieniu doszedłem do wniosku że nie da sie tego
    > sensownie zastosować w praktyce. Sam z siebie taki kierowca na
    > funkcjonariuszy nie poczeka (a Ci oczywiście zjawią się po godzinie, bo
    > będą zajęci "czynnościami służbowymi" w McDonaldsie), a jeśli spróbuję
    > zatrzymać go siłą to mi z kolei grozi znacznie poważniejsze oskarżenie -
    > przetrzymywanie wbrew woli, ewentualnie napaść. Tak samo próba
    > doprowadzenia go na najbliższy posterunek.

    Nie masz racji. Ujęcie polega właśnie na tym, że zatrzymujesz kogoś siła. I
    nie możesz odpowiadać za przetrzymywanie wbrew woli, bo w kodeksie karnym
    napisano na samym początku, że przestępstwem są działania bezprawne. A prawo
    do ujęcia wynika z ustawy, a zatem nie jest bezprawne. Gdyby tak nie było,
    to i za zatrzymanie procesowe można by pociągnąć każdego do
    odpowiedzialności.

    Kluczowym dla całego zajścia jest możliwość udowodnienia, że wykroczenie
    popełniono. Przydał by się jakiś świadek. No i podjęcie starań w celu
    niezwłocznego przekazania jeńca. Przy czym niezwłocznie, to nie znaczy
    natychmiast. Jak się natychmiast nie da, to w razie jakiejś tam klęski
    żywiołowej i kilka dni może zostać uznane za właściwe.

    Co do patrolu, to weź uprzejmie pod uwagę, że niejednokrotnie w mniejszych
    jednostkach "na mieście" jest jeden radiowóz. Nie koniecznie w McDonaldzie.
    Ale jak powiesz dyżurnemu, ze masz zatrzymanego na gorącym uczynku, to
    uwierz, że będzie to priorytet. Oczywiście w granicach możliwości
    technicznych.