    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 23 Jun 2011 16:34:22 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: [OT]Re: Kodeks drogowy, rowerzysta.

    On Thu, 23 Jun 2011, mvoicem wrote:

    > Moje zdziwienie jest skutkiem założenia, że lepiej wiedzieć że na kolizyjnym
    > mamy rowerzystę niż nie wiedzieć :).

    :)
    Tego nie podważam.

    > Jeżeli widzę przed sobą kamizelkę, to wiem że tam jest albo rowerzysta albo
    > pieszy, więc automatycznie włączam "szczególną ostrożność".
    >
    > Prędzej czy później zauważę go w światłach i bez kamizelki,

    Nie o tym mowa - prędzej o przypadku z prawidłowym oświetleniem.
    Widząc *tylko* lampkę statystyczny kierujący jednak będzie usiłował
    dociec co ona oznacza.
    Widząc duży płat korpusu, może nie wykazać się ową szczególną
    ostrożnością i nie wnikać w to czy i co kierujący rowerem sygnalizuje.
    Kolizje przy prostej jeździe to jednak mały ułamek, jak Ci się
    chce odszukać statystyki (linki były na .rowery), to dojdziesz,
    że brak oświetlenia/widoczności to drobiazg.

    > ale może już być
    > za późno żeby szczególna ostrożność zadziałała.

    Ale ja nie zmierzałem w stronę cichociemnych, którzy rzecz jasna
    na drogach występują!
    Masz zgodnie z przepisami oswietlony rower, z lampkami, oraz
    gościa z kamizelką. W obu wersjach: kamizelka i lampki oraz
    bez lampek :)

    > Moje zdziwienie jest także skutkiem tego, że nie rozumiem co ma kamizelka do
    > traktowania rowerzysty jako nieruchomego punktu krajobrazu.

    Ano to, całkiem sporo kierowców najwyraźniej przyjmuje taki p. widzenia.
    To zaś prowadzi do obaw, że zadowolą się poprowadzeniem trajektorii
    niekolizyjnej do aktualnej pozycji, nie wnikając w to czy i w którą
    stronę rower jedzie i czy rowerzysta coś sygnalizuje.

    Jakby zaś nie patrzeć, istotna większość wypadków z udziałem rowerzystów
    to nieustąpienie pierwszeństwa.
    Wśród nich niewielka większość (!) to wina "nierowerowych" uczestników
    ruchu, mimo że podejrzewam sporą liczbę ciemną dla przypadków winy
    nierowerzysty: przy kolizji bez strat w ludziach metoda "na dogadanie
    się" ma wcale niemałe wzięcie, obie strony oszczędzają czasu na policję
    a finansowo zostają do zainwestowania środki z prawdopodobnego
    mandatu ;)

    Stąd właśnie obawy wyżej: JEŚLI coś promować, to chyba bardziej
    byłoby wskazane coś co wisiałoby na łokciach :)

    Coś jeszcze: nie wiem po jakim terenie jeździsz i gdzie tych rowerzystów
    widujesz. Bo oczywiście w mieście "zlokalizowanie" w zasadzie
    wystarczy: sylwetkę na ogół widać na tyle dobrze, że wyciągnięta
    ręka również nie powinna ujść uwadze.
    W nieoświetlonym miejscu... będzie trudniej.

    pzdr, Gotfryd