    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <l91uo2$d0u$1@node2.news.atman.pl>
    <52b4df0f$0$2164$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: OFE - zabór mienia
    Date: Sat, 21 Dec 2013 12:47:39 +0100

    Robert Tomasik wrote:

    > Możesz powiedzieć, gdzie ta słuszność?

    Słuszność była w tym, że należało stopniowo
    powiększać udział składki kierowanej poza system ZUS.
    Ideą było właśnie "urynkowienie" coraz większej części
    składki. To, że nie zadziałało, to kwestia zaniechań, błędów
    w rachunkach i pewnie w założeniach.
    Zabrakło kasy na wypłaty, bo nie "ubezpieczono" wielu zawodów,
    bo wypłacano niektórym za dużo, bo za mało dzieci, bo żyjemy dłużej,
    bo nie stworzono warunków do zwiększania liczby płatników, itp.

    > Perpetum mobile jakieś. Niby z czego sie mają brać jakieś dodatkowe
    > dochody i czemu ZUS ich nie może osiągać?

    Ale dlaczego dodatkowe?
    Przecież gdyby założyć, że dostajesz tylko to co wpłacasz, to i tak byłaby
    to ogromna kwota. Błąd jest rachunkowy: za dużo kosztuje
    finasowanie emerytur tych, którzy się na nie składali.
    Teraz to już nie ma nawet fazy pośredniej.
    Ja np wiem, że nie mam szans na sensowną emeryturę.
    To co wypłaci mi ZUS nie starczy nawet na opłacenie mieszkania,
    więc teraz "carpe diem", a potem się zobaczy :-)