  • Data: 2013-12-21 15:49:26
    Temat: Re: OFE - zabór mienia
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 21.12.2013 15:19, Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

    > I system nie działa właśnie z tego powodu. Przy czym, by ubiec pytanie,
    > to nie Twoja wina, tylko systemu.

    No, a system to wina ludzi - a konkretnie niedostosowania psychiki
    większości do skutków rewolucji przemysłowej i jej następstw w XX i XXI
    wieku.

    Tak szczerze powiedziawszy, to zasobów jest dość by zapewnić
    (przynajmniej w Europie, USA itepe) przyzwoity byt (mieszkanie po
    20/30m2 na głowę, ogrzewanie zimą, wyżywienie, jedzenie i dojazdy do
    ewentualnej pracy). Ba! W wieli dziedzinach produkcja jest wręcz nadmierna!

    Problem polega na tym, że spada zapotrzebowanie na pracę, zwłaszcza
    nisko wykwalifikowaną. A w szczególności lekką pracę niewymagającą
    wysokich kwalifikacji. I jest problem z podziałem dóbr bez
    demoralizowania społeczeństwa.

    Istotą problemu są nasze atawistyczne odruchy z epoki mocnych
    niedoborów. Dla większości wymarzonym celem jest mieć dużo nie robiąc nic.

    Gdyby odwrócić imperatyw motywacyjny (co usiłowali na siłę zrobić
    komuniści - tylko na siłę to nie ma sensu) i gdyby "bogatym" czuł się
    nie ten, kto dużo ma za nic tylko ten, co potrafi jak najwięcej
    przysłużyć się dla społeczeństwa (w zakresie swoich talentów oczywiście)
    problem by zniknął.

    Ponownie polecam "Voyage from Yesteryear" - autor opisuje istniejący
    obecnie problem dużo lepiej ode mnie.