    From: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: OC Hestia - zanizenie wartosci auta.
    Date: Wed, 06 Oct 2004 11:42:34 +0200

    On 10/5/2004 10:52 PM, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Agnieszka" <agnieszka@USUN_TOmalicki.info> napisał w wiadomości
    >
    > Moim zdaniem nie mają prawa wziąć ceny z umowy, bo ta nie ma nic do rzeczy.
    > ja Ciebie na przykład lubię i Ci mój samochód sprzedam za 100 zł. Czy to
    > oznacza, ze taka jest jego wartość rynkowa?

    Ubezpieczyciele jako podmioty "dobrze zorientowane" lubia wykorzystywać
    inwencje klienta w ograniczeniu obciążeń - zakładają, że jak ktoś podał
    niższą wartość czegoś w umowie, to będzie się bał ujawnić fakt
    rzeczywistej wartości, bo bliżej nieokreslony "ktoś" np. skarbowy
    dobierze się do tyłka, więc strzygą pacjenta odwołując się do dokumentu,
    który im najbardzie odpowiada.

    Podobna rzecz spotkała mnie - np. wysyłając w krajowej sieci Servisco
    mozna ubezpieczyć towar, np. penisa mrówki wysyłanego w fiolce po
    witaminie C na 50 tys. zł i raczej nikt tego nie zakwestionuje.

    Natomiast deklarując wartość dla potrzeb celnych na kilkaset EUR za
    rzecz wysyłaną do naprawy, która to rzecz po naprawie nabierze wartości
    (do czasu naprawy jest złomem) kilku tysięcy EUR nie można jej
    ubezpieczyć na owe kilka tysięcy, pomimo, że taka strata spotkała by
    przedsiębiorcę, gdyby ową rzecz utracił.

    Spedytor odwołuje się tu do rzekomego "przestepstwa" zaniżenia daniny
    publicznej przez podanie niewłasciwej wartości celnej i być może ma coś
    w zapisie umownym, tyle że występuje tu rażąca odmienność w porównaniu
    do warunków krajowych.

    Pzdr: Catbert