  • Data: 2008-12-04 21:29:54
    Temat: Re: Notariusz wymaga zaswiadczenia z WM - czy slusznie?
    Od: kuba <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    666 pisze:
    > Niekoniecznie, np. mogli wymyśleć, że kondygnacja garażu podziemny to część wspólna
    nieruchomości i przysługuje mu doczesne
    > użytkowanie jednego oznaczonego numerem miejsca, na co na dodatek każdy z
    właścicieli każdego lokalu wyraził dawno zgodę w swoim
    > akcie notarialnym?
    > JaC

    Powiem tak - miejsce postojowe w hali garażowej jako pomieszczenie
    przynależne mi się nie widzi (bo to nie jest żadne pomieszczenie :) ),
    natomiast jeśli ta hala jest jedną z kondygnacji, to faktycznie będzie
    częścią składową nieruchomości wspólnej, udział w niej będzie prawem
    związanym z własnością lokalu, a prawo do korzystania z konkretnego
    miejsca nie może wynikać z czego innego, jak z umownego podziału quad usum.

    A jeśli chodzi o zbycie tego, to kardynalne znaczenie ma czy to jest
    hala garażowa w ramach osobnej nieruchomości czy tej częścią tej
    nieruchomości budynkowej, w której są wyodrębnione lokale. Jeśli
    odrębnej - to nie widzę problemu; po prostu zbywa się udział, który jest
    niezależny od własności lokalu. Jeśli w tej samej - to sprawa jest dużo
    bardziej skomplikowana, bo przecież nie ma możliwości przeniesienia
    prawa do miejsca postojowego, przez rozporządzenie udziałem czy
    fragmentem udziału w nieruchomości wspólnej, bo - jak wiadomo - nie jest
    tak, że jakiś fragment udziału odpowiada akurat miejscu postojowemu, a
    ponadto wielkość tego udziału jest ściśle oznaczona i zależna od
    powierzchni lokalu.

    Moim zdaniem potrzeba takiej modyfikacji w umownym sposobie korzystania
    w nieruchomości, że należy jednemu współwłaścicielowi nieruchomości
    wspólnej odebrać prawo do korzystania z tego konkretnego miejsca
    postojowego, a drugiemu w ramach jedno udziału przyznać to prawo. Z tym,
    że nie wystarczy porozumienie między zainteresowanymi, bo jak wiadomo
    podział quoad usum jest umową między wszystkimi współwłaścicielami.

    W takim wypadku, gdyby traktować dzielenie nieruchomości quoad usum jako
    czynność przekraczającą zwykły zarząd potrzebna będzie faktycznie zgoda
    większości właścicieli lokali.

    Nie wiem dlaczego swojego poprzedniego posta oparłem na założeniu, że
    mamy do czynienia z osobną nieruchomością. Tendencja do upraszczania :)

    pozdrawiam
    kuba