    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nordstrim
    Date: Mon, 8 Jul 2024 17:09:52 +0200

    On Mon, 8 Jul 2024 16:25:26 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Prawdy się raczej nie dowiemy. W momencie, gdy z powodu wojny

    Za 50 lat ?

    > napastniczej ani Niemcy, ani Europa nie chciała kupić gazu od Rosjan
    > wysadzanie rurociągu dla Chin czy inne go kraju spoza Unii Europejskiej
    > moim zdaniem sensu nie miało.

    Jedni nie chcieli, a inni by kupowali.
    Niemcy i Rosjanie mieli sprytny plan, ze pół Europy będą z tego
    gazociągu zasilać.

    Jakies tam pewnie umowy mieli, i rezygnacja jednostronna mogłaby być
    kosztowna przez kary umowne.

    > Zainteresowani przerwaniem gazociągu w sytuacji, gdy nie można było ze
    > względów politycznych przetaczać gazu byli przede wszystkim inwestorzy.
    > Wysadzenie daje podstawę do żądania odszkodowania i da natychmiastowy
    > zwrot niezbyt celnej inwestycji.

    Owszem, ale:
    -wypłacono to odszkodowanie?
    -najwięcej to chyba by zyskały banki, które to sfinansowały, bo bez
    sprzedaĹźy kiepsko z ratami.

    -czy tacy inwestorzy mieli środki, aby to wysadzić? Gazprom mógłby
    chyba liczyc na rosyjskie wojsko, pod warunkiem ze Putinowi by się
    plan spodobał ..

    > Drugim podejrzanym jest Ukraina. Po pierwsze przez Ukrainę płyną gaz do

    płynął i wcześniej, ale zdaje się, ze Nordstream umożliwiłby
    ominięcie.

    > Europy. Mimo trwającej wojny i sankcji nałożonych na Rosję, tranzyt gazu
    > ziemnego przez Ukrainę wciąż się odbywa. Dzieje się tak z kilku powodów.

    Z tym, że już straszą, ze może sie urwac. Umowy się kończą w 2024.

    > Istnieją wieloletnie umowy między Rosją a krajami europejskimi dotyczące
    > przesyłu gazu przez Ukrainę. Te umowy są prawnie wiążące i trudno je
    > jednostronnie zerwać.

    No chyba, ze cos wybuchnie ...

> [...]
    > uzależniona od rosyjskiego gazu ziemnego. Nagłe wstrzymanie dostaw gazu
    > przez Ukrainę miałoby katastrofalne skutki dla gospodarek tych krajów.
    >
    > Należy jednak zaznaczyć, że przepływ gazu przez Ukrainę jest znacznie
    > ograniczony w porównaniu do czasów sprzed wojny. Dzieje się tak z powodu
    > zniszczeń infrastruktury gazowej na Ukrainie oraz sankcji nałożonych na
    > Rosję, które utrudniają jej eksport gazu. Istnieje możliwość, że Rosja
    > całkowicie wstrzyma dostawy gazu przez Ukrainę, jeśli Ukraina wygra
    > wojnę lub jeśli Unia Europejska wprowadzi całkowity zakaz importu

    No ale co z w/w krajami?

    > Obecnie trwają negocjacje dotyczące przyszłości tranzytu gazu przez
    > Ukrainę. UE dąży do dywersyfikacji dostaw gazu i zmniejszenia zależności
    > od Rosji. Ukraina natomiast chce zachować rolę tranzytowego hubu
    > gazowego i czerpać z tego korzyści finansowe. Gdyby można było ominąć
    > Ukrainę, to mogło by się okazać, ze nei wszystkie kraje tak ochoczo by
    > jej pomagali.

    Z drugiej strony - jakby się tak postawili, że ruskiego gazu nie
    przepuszczą, to może byłby powód, aby pozwolicj ją Rosji zająć.
    Ale pieniądze z tego Ukraina ma spore, a pieniądze na wojnę potrzebne.

    > Wydaje mi się, że wysadzenie obcego gazociągu jest za grubą akcją na
    > Polskę, czy inny kraj Europejski.

    Technicznie, czy politycznie?
    Technicznie - miejmy nadzieję, ze potrafimy, choć nadzieją matką
    głupich :-(
    Cięzki to temat, i wymagałby chyba sporych przygotowań, ale może
    powinniśmy pomyśleć, aby mieć takie możliwości.

    Politycznie - jak się nie wyda, to nie ma ryzyka.
    Ale czy można u nas liczyć, że się nie wyda?

    > Nie podejrzewam rĂłwnieĹź USA o taki
    > pomysł. Tutaj naprawdę ktoś musiał mieć jakiś bardzo ważny powód.

    Dla USA by się znalazło kilka bardzo ważnych powodów.
    A i środki pewnie mieli.

    > To dość skomplikowana operacja.

    Czy Ukraina mogłaby to zrobić, nie mając dostępu do Bałtyku?
    Tzn mieli, morze otwarte, ale daleko mieli ...

    Z drugiej strony - Norwegia ma chyba środki techniczne.
    I pewnie Szwecja teĹź.

    J.