  • Data: 2024-07-08 16:25:26
    Temat: Re: Nordstrim
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 08.07.2024 o 15:12, J.F pisze:
    > PiS - wizerunkową (zrobilismy rurociąg na czas). Ale jakoś słabo się
    > chwali, to może nie wie.
    > Norwegia i inni eksporterzy gazu - bo ceny wzrosły. Arabowie, USA
    > Ukraina - bo ich gazociąg transferował więcej gazu.
    > Niemieccy obywatele - ale to dlatego, ze zimy był ciepłe i
    > zaoszczędzili ?
    > Chiny ... być może, jesli kupują tani rosyjski gaz.
    > Cos tam jeszcze o Indiach się mówiło, ale nie wiem czy mają swoje
    > gazociągi ...

    Prawdy się raczej nie dowiemy. W momencie, gdy z powodu wojny
    napastniczej ani Niemcy, ani Europa nie chciała kupić gazu od Rosjan
    wysadzanie rurociągu dla Chin czy inne go kraju spoza Unii Europejskiej
    moim zdaniem sensu nie miało.

    Zainteresowani przerwaniem gazociągu w sytuacji, gdy nie można było ze
    względów politycznych przetaczać gazu byli przede wszystkim inwestorzy.
    Wysadzenie daje podstawę do żądania odszkodowania i da natychmiastowy
    zwrot niezbyt celnej inwestycji.

    Drugim podejrzanym jest Ukraina. Po pierwsze przez Ukrainę płyną gaz do
    Europy. Mimo trwającej wojny i sankcji nałożonych na Rosję, tranzyt gazu
    ziemnego przez Ukrainę wciąż się odbywa. Dzieje się tak z kilku powodów.
    Istnieją wieloletnie umowy między Rosją a krajami europejskimi dotyczące
    przesyłu gazu przez Ukrainę. Te umowy są prawnie wiążące i trudno je
    jednostronnie zerwać. W Europie Środkowej i Wschodniej brakuje
    alternatywnych tras przesyłu gazu ziemnego na tak dużą skalę, jak
    tranzyt przez Ukrainę. Budowa nowych gazociągów to długotrwały i
    kosztowny proces. Europa Środkowa i Wschodnia jest w dużym stopniu
    uzależniona od rosyjskiego gazu ziemnego. Nagłe wstrzymanie dostaw gazu
    przez Ukrainę miałoby katastrofalne skutki dla gospodarek tych krajów.

    Należy jednak zaznaczyć, że przepływ gazu przez Ukrainę jest znacznie
    ograniczony w porównaniu do czasów sprzed wojny. Dzieje się tak z powodu
    zniszczeń infrastruktury gazowej na Ukrainie oraz sankcji nałożonych na
    Rosję, które utrudniają jej eksport gazu. Istnieje możliwość, że Rosja
    całkowicie wstrzyma dostawy gazu przez Ukrainę, jeśli Ukraina wygra
    wojnę lub jeśli Unia Europejska wprowadzi całkowity zakaz importu
    rosyjskiego gazu.

    Obecnie trwają negocjacje dotyczące przyszłości tranzytu gazu przez
    Ukrainę. UE dąży do dywersyfikacji dostaw gazu i zmniejszenia zależności
    od Rosji. Ukraina natomiast chce zachować rolę tranzytowego hubu
    gazowego i czerpać z tego korzyści finansowe. Gdyby można było ominąć
    Ukrainę, to mogło by się okazać, ze nei wszystkie kraje tak ochoczo by
    jej pomagali.

    Wydaje mi się, że wysadzenie obcego gazociągu jest za grubą akcją na
    Polskę, czy inny kraj Europejski. Nie podejrzewam również USA o taki
    pomysł. Tutaj naprawdę ktoś musiał mieć jakiś bardzo ważny powód. To
    dość skomplikowana operacja.
    --
    (~) Robert Tomasik