    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niepłacący lokator a eksmisja
    Date: Sun, 19 Jan 2003 10:43:13 +0100

    | 1. Co jeśli po miesiącu od zawarcia ugody zaczyna spłacać? W ugodzie
    | zawiera siępewnie jakiś zwrot "należności powstałe w okresie od...
    | do...". A pierwszy miesiąc po zawarciu ugody nie płacił.
    | 2. Jeśli nie płacił dwa miesiące po zawarciu ugody, to rozumiem, że
    | umowa może zostać wypowiedziana (rozwiązana czy jak ją tam zwał w
    | żargonie prawniczym ;-) )?

    Ma być wypowiedziana przez Ciebie. Piszesz do gościa pismo oświadczając, że
    z powodu nieopłacenia czynszu wypowiadasz mu umowę.

    | 3. W jaki sposób usunąć takiego lokatora? Czy muszę mieć nakaz sądowy?
    | Czy może wezwać policję i powiedzieć, że taka osoba przebywa w moim
    | lokalu bez tytułu prawnego?

    Policja jest od ścigania przestępców, a nie od wyrzucania z mieszkań.
    Teoretycznie powinieneś wystąpić do sądu o nakaz eksmisji i przyjść z
    komornikiem.
    W praktyce można zastosować jednak wybieg. Jak gościowi wypowiesz już
    mieszkanie, a on będzie zalegał z zapłatą czynszu, to możesz na poczet tych
    zaległości zastosować zastaw na wniesionych do lokalu przedmiotach. W
    praktyce realizuje się go w ten sposób, że najlepiej wyczekaj, jak w tym
    mieszkaniu nie będzie nikogo (po co bójka). Weź na świadka kogoś, zresztą
    jak wówczas zadzwonisz na 997, to i radiowóz pewnie podjedzie i napiszą
    notatkę. Wymieniasz zamki w mieszkaniu i na drzwiach umieszczasz informację,
    że w związku z zaległościami czynszowymi zastosowałeś zastaw na rzeczach
    wniesionych do lokalu i lokal zamknąłeś. Nie jest to może całkiem zgodne z
    wszelkimi przepisami, ale wbrew im też nie jest, bo żaden przepis mi znany
    nie normuje sposobu realizacji tego zastawu. A przy okazji pozbywasz się
    niechcianego gościa. Jak rozwali drzwi, to będzie włamanie i będzie go
    ścigała Policja. Tylko pamiętaj o tej informacji na drzwiach, bo powie, że
    myślał, że się zepsuł zamek.

    | 4. Czy jeżeli w umowie jest klauzula zabraniająca podnajmu, a lokator
    | mieszka z kimś to mogę to wykorzystać jako powód rozwiązania umowy? Jak
    | udowodnić (tak, aby w razie czego sąd nie miał wątpliwości) fakt
    | zamieszkiwania przez tego kogoś, jeśli ta osoba nie jest tam zameldowana
    | w żaden sposób?

    To, że gość z kimś mieszka nie oznacza wcale, że to podnajmuje. Podnajem, to
    byłoby wówczas, gdyby z nim zawarł umowę, tamten mu płaciła itd. Tego pewnie
    nie udowodnisz, więc to ślepa uliczka. Przecież, jak wynajmuje od kogoś
    mieszkanie, to mogę w nim spać na przykład z moją dziewczyną. Z punku
    widzenia prawa jest to dla mnie osoba obca, ale łóżka jej nie podnajmuję.

    | 5. Czy wszelkie powiadomienia i inne pisma kierowane do lokatora mają
    | moc prawną jeśli wysyłam je poleconym za potwierdzeniem odbioru? Czy
    | powinienem mieć świadka, który przeczyta pismo i będzie obserwował
    | dokładnie proces nadawania listu żeby lokator później nie mógł się
    | wyprzeć otrzymania listu o takiej a nie innej treści? Dodam, że nie ma
    | możliwości osobistego załatwienia sprawy, telefon nie jest odbierany, a
    | jeśli już jest, to tylko słyszę, że pieniądze już wpłacone.

    Za bardzo komplikujesz. Ty trzymasz kopie swoich pism. Jak gość twierdzi, że
    otrzymywał co innego, to niech pokaże to co coś i to z Twoim podpisem.

    | 6. Czy jeśli w umowie nie ma specjalnego punktu na ten temat to mogę się
    | domagać odsetek od kwoty która mi się należy?

    Oczywiście. Na ogólnych zasadach obliczasz odsetki ustawowe od każdego
    czynszu osobno licząc od daty wymagalności. Pamiętaj, że jak gość płaci
    cokolwiek, to w pierwszej kolejności zaliczasz to właśnie na owe odsetki
    wymagalne w dniu zapłaty.Dopiero później spłaca kwotę główną. Natomiast on
    ma prawo wyznaczenia, za który czynsz chce zapłacić. Więc może na przykład
    oświadczyć, że przyniesione przez niego pieniążki są za luty, a za styczeń
    wcale nie musi być zapłacone. Będziesz miał w stosunku do niego roszczenie o
    zapłatę za styczeń z odsetkami, ale luty ma uregulowany.

    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3