  • Data: 2007-03-05 13:13:42
    Temat: Re: Nagrywanie wykładu a prawa autorskie
    Od: Abu <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Abu napisał(a):
    > Witam,
    > Chciałem zrobić nagrania wykładu na uczelni (uczelnia państwowa). Czy
    > jest jakiś wymóg prawny informowania kogokolwiek o wykonywaniu takiego
    > nagrania?
    >
    > Czy jest jakaś różnica, w kontekście praw, między nagraniem audio a video?
    >
    > Jakie prawa, jako autorowi nagrani, przysługują? tj. czy mogę
    > odsprzedawać nagrania itp.?
    >
    > A,
    Przeczytałem wszystkie wypowiedzi i wychodzi mi, że:
    1. wykład jest utworem
    2. notatki z wykładu są utworem inspirowanym wykładem
    3. rejestracja audio czy wideo wykładu jest formą notatek (nie
    długopisem na kartce ale np. dyktafonem czy kamerą).
    Jest jednak pewną wątpliwością czy taka forma rejestracji wykładu
    już jest jego kopią czy nie.

    I teraz jeżeli traktować nagranie jako kopię to:
    mogę ją robić bez zgody wykładowcy na własny użytek. (jak również mogę
    nieodpłatnie udostępnić moim znajomym np. chodzącym na ten wykład)

    Gdyby traktować to jako nowy, utwór tak jak notatki, to w zasadzie
    mógłbym zrobić z tym co zechcę np. sprzedawać. Jednak takie nagranie
    musiałoby nosić cechy utworu. Gdybym do nagrania z wykładu dodał
    komentarze od siebie. Typu co się dzieje na tablicy itp.
    Przy nagraniu wideo wklejenie w obraz poprawionego zapisu tego co
    wykładowca nabazgrał na tablicy.

    Jasko Bartnik napisał:
    > 2. utworem rozpowszechnionym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy
    > zosta w jakikolwiek sposób udostpniony publicznie;
    Wykład jest dostępny publicznie. Każdy może na niego przyjść. Uczelnia
    jest państwowa.