    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: NFZ - prawa pacjenta
    Date: Tue, 6 Jan 2009 20:36:47 +0100

    Uzytkownik "VoyteG" <V...@h...com> napisal w wiadomosci
    news:58b2b7b7-c98b-4297-b32d-c4cdca3da228@x16g2000pr
    n.googlegroups.com...

    Generalnie te dokumenty, które widzialem okreslaly, ze dobrowolnie placisz
    i nie chcesz refundacji NFZ. Z jednej strony jest to chore. No bo skoro NFZ
    ma pokrywac koszty leczenia, to czemu pacjent ostatecznie ma za to placic.
    Z drugiej strony jakby te swiadczenia zdrowotne byly naprawde darmowe - jak
    powinny byc - no to zgodnie ze zdrowym rozsadkiem powinnismy zaplacic za to
    w ubezpieczeniu, które musialoby byc znacznie drozsze. Na drozsze
    ubezpieczenie nikt sie nie chce zgodzic. No i kolo sie zamyka. Przy czym w
    mojej ocenie troche pieniedzy w tym calym ukladzie jest marnotrawione.

    Z tego co sie orientuje, to zagadnienie to w cywilizowanych krajach
    rozwiazano w oparciu o tzw. procedury leczenia. Czyli takie tabelki, które
    okreslaja za co ubezpieczenie placi. Zalózmy, jak przychodzi pacjent do
    szpitala i mówi, ze go noga boli, to maja ja przeswietlic, omacac i
    zdiagnozowac. W Polsce caly czas wszyscy twierdza, ze tego sie nie da
    zrobic jednoznacznie. Jestem za cienki z tego zagadnienia, by podejmowac
    polemike w tej materii, ale skoro w innych krajach sie dalo ...

    Wydaje mi sie, ze osobami najbardziej zainteresowanymi, by sie nie dalo
    tego zrobic sa lekarze. Bo istnienie procedur de faktom uniemozliwia, a
    przynajmniej powaznie utrudnia wszelkie kombinacje. Jak pacjent przyjdzie z
    bolaca noga, to sie otwiera odpowiednia procedure i dziala wg punktów. Za
    co tu przyjac dowód wdziecznosci?