    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Majteczenie po wypadku
    Date: Mon, 7 Oct 2024 17:21:54 +0200
    <vdmhci$jdv$4@news.chmurka.net>
    <tticowdqmi72$.1v3gtzyzwy7nh.dlg@40tude.net>
    <vdmkik$jdu$8@news.chmurka.net>
    <doask4fldd7s$.182jxo6exbbxl$.dlg@40tude.net>
    <vdus1g$211pc$1@news.icm.edu.pl>

    On Sun, 6 Oct 2024 22:30:39 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Zarzut, to zarzut. Z kwalifikacją prawną w chwili wszczęcia ma związek
    > dość luźny.

    No ale pisałeś "najpierw trzeba postawić zarzut".

    > Kwalifikacja prawna w chwili wszczęcia determinuje kilka
    > istotnych aspektów. Przykładowo zależy od niej, czy będzie to śledztwo,
    > czy dochodzenie. Czy konieczny jest wniosek o ściganie, albo czy w ogóle
    > postępowanie jest prowadzone z oskarżenia publicznego, czy z prywatnego.

    Wypadek, ze skutkiem śmiertelnym, to chyba widać od razu.

    Stop, zaraz - a to widzenie, to w ramach jakiego przepisu ? :-)

    > W wypadku tego wypadku, o którym tu piszemy problem jest w zupełnie
    > innym miejscu. Wypadek jest przestępstwem nieumyślnym. Umowa o
    > ekstradycji dotyczy przestępstw umyślnych.

    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU20230001218
    https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/um
    owa-o-wspolpracy-prawnej-w-sprawach-karnych-abu-dhab
    i-2022-09-22-21847699

    Ja tu nic takiego nie widzę. Aczkolwiek wielu tak pisze.

    P.S. Czy to dobry zwyczaj, żeby w DU były skany innych dokumentów ?

    > Próbowano problem obejść poprzez postawienie zarzutu zabójstwa,

    to chyba wcześniej nastąpiło.
    Pasuje do Ziobry, ale nie potrafię znaleźć jego konferencji.

    https://wiadomosci.onet.pl/kraj/wypadek-na-a1-prokur
    ator-o-dzialaniach-ziobry-to-moze-szkodzic-postepowa
    niu/cepp82m
    "W trakcie piątkowej konferencji Ziobro mówił tak: - Wydałem polecenie
    prokuratorowi rozważenia uzupełnienie kwalifikacji prawnej czynu o
    sprowadzenie bezpośredniego zagrożenia katastrofy w ruchu lądowym."

    Chyba bezpodstawnie ... adwokat, a nie zna podstawowych ustalen :-)

    "Potem zaznaczył jeszcze: - W międzyczasie prosiłem również o
    rozważenie przez prokuratorów, jeśli okoliczności na to by wskazywały,
    możliwość kwalifikacji nawet zabójstwa z zamiarem ewentualnym. Dotyczy
    to sytuacji zupełnie ekstremalnej, gdyby okazało się, że doszło do
    naruszenia elementarnych zasad bezpieczeństwa. Nie chcę przesądzać, że
    takie ustalenia zostaną dokonane. Doszło do drastycznego przekroczenia
    zasad bezpieczeństwa, to wiemy na pewno."

    Inne konferencje, ale bez tego wątku
    https://tvn24.pl/lodz/wypadek-na-a1-zbigniew-ziobro-
    o-ustaleniach-bieglego-bmw-jechalo-co-najmniej-253-k
    mh-st7364271

    > ale zdaje się, że sąd w Emiratach
    > nie tylko nie przystał na taką kwalifikację, ale w dodatku tym zabiegiem
    > dostarczono podejrzanemu argumentu, że w Polsce na uczciwy proces liczyć
    > nie może - bo się w sposób oczywisty tu manewruje zarzutami.

    Tak jest.

    > No i niestety w tym wypadku podejrzany - w mojej ocenie - ma rację.
    > Przekroczenie prędkości, to wykroczenie. Tak rażące oczywiście obciąża
    > kierującego i powinno to mieć odzwierciedlenie w wymiarze kary. Ale
    > próba wykazania, ze miał zamiar zabić tych ludzi poprzez najechanie na
    > ich pojazd jest niedorzeczne.

    "Zamiarem ewentualnym jest sytuacja, w której sprawca przewiduje
    możliwość popełnienia czynu zabronionego i się na to godzi. Przy
    zamiarze ewentualnym sprawca nie ma pewności, że wypełni znamiona
    przestępstwa. Sprawca nie chce popełnić przestępstwa, ale ma
    świadomość że może takie popełnić i się na to godzi. "

    No i IMHO - w miare pasuje.

    problem tylko w tym, że w zasadzie pasuje też np do 55/50, czy 40/30

    No ale 300km/h, z drogą hamowania rzedu 400m ... pasuje bardzo ?

    J.