    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Lokdałny
    Date: Wed, 26 Jun 2024 13:08:11 +0200

    > w kościołach się nie da, wszelkie ograniczenia w kościołach były
    > całkowicie bezprawne.... To jest najciekawsze. Ponieważ kościół postawił
    > na złego konia, to też dużo wiernych przez to stracił. Ogólnie nie
    > musiał się stosować do żadnych z ograniczeń, bo zagwarantowane jest to w
    > konstytucji i w konkordacie.

    To jest bardziej złożone, niż Ci się wydaje. Przede wszystkim ludzie,
    zwłaszcza starsi, się bali kontaktu w grupach. Ich nie trzeba było
    pilnować. Oni po prostu się bali iść do kościoła. To lepsze od zakazu.

    Młodzież, która się mniej bała, bo po pierwsze niespecjalnie wierzyła w
    sensowność tych zakazów, a po drugie jeśli nawet zachorowała, to
    znacząco mniejsze było to u nich niebezpieczeństwo i tak nie chodzi tak
    licznie na nabożeństwa. Kościół, to nie tylko niedzielna msza. Msze są
    codziennie. Jest też masa innych nabożeństw.

    Kościołowi udaje się przymusowo młodych dzieci przy okazji "Pierwszej
    Komunii Świętej" oraz "Bierzmowania". Bo tam jest sprawdzana obecność.
    Nie mnie to oceniać, tym nie mniej nie wiem, czy to najszczęśliwszy
    sposób, bo udział w tych nabożeństwach jest traktowany jako przymus.
    Może, jakby to było ciekawsze, a nieprzymusowe, to by więcej ludzi
    chodziło? Ale nie znam się na tym.
    --
    (~) Robert Tomasik