    From: Maciek <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Licencja na program w sterowniku programowalnym
    Date: Tue, 29 Jan 2008 20:53:25 +0100

    Sebcio pisze:
    > W sterowniku PLC wygląda to już nieco inaczej - oprogramowuję zarówno
    > sterowniki PLC, projektuję i oprogramowuję urządzenia oparte na
    > różnorakich mikrokontrolerach jak i tworzę dla nich oprogramowanie dla
    > PC. Znam specyfikę każdego z tych zadań i twierdzę, że bardzo wielu
    > wypadkach program dla PLC nie nosi znamion dzieła. Aczkolwiek znam też
    > wiele programów, które w pełni stanowią wyraz indywidualnej koncepcji
    > twórcy. Sam musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to co zrobiłeś
    > jest dziełem czy też raczej odtworzeniem znanej metody czy koncepcji.
    W sumie ciągnę wątek już tylko z ciekawości jakich użyjesz argumentów na
    to, że program dla PLC (nawet ekstremalnie prosty) nie podlega ochronie
    jako utwór. Po prostu gdyby była możliwość prostego kwestionowania, że
    dany utwór jest utworem, to twórcy oprogramowania by z sądów nie
    wychodzili :-)

    > A tu widać że masz raczej niewielkie doświadczenie o środowiskach RAD,
    > skoro powielasz mit "składania z klocków". Środowiska RAD dostarczają
    > narzędzi wspomagających pracę programisty, natomiast nadal kod programu
    > tworzy programista.
    Akurat działam od paru lat praktycznie tylko w takich środowiskach :-)

    > Oczywiście nie mówię tu o przypadkach gdzie na formę
    > kładzie się TMediaPlayer, ustawia mu kilka właściwości i proszę, mamy
    > gotowy odtwarzacz multimedialny :)
    Ale przyznasz, że taka opcja też jest możliwa i taki program także
    podlega ochronie?

    > Może być, ale nie musi. Zwykle programy klasyczne są dużo bardziej
    > złożone w swym kodzie i to wymaga większego wkładu twórczego ze strony
    > programisty.
    Zwykle. Ale chronione są wszystkie. Czy zaangażowanie i wkład twórcy
    można jakoś zmierzyć? Jeden zasapie się przy 'hello world' inny napisze
    sobie system operacyjny w jeden wieczór, a prawo chroni zdaje się oba te
    dzieła.

    > Najprościej jest określić jak pierwotne składniki programu mają się do
    > samego programu. Jednocześnie też trzeba ocenić, czy program wyraża
    > jakąś indywidualną koncepcję twórcy etc.
    Coś takiego, to można by próbować robić chyba tylko przy staraniu się o
    patent.

    Maciek