    From: Michal Bien <m...@u...uw.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legalny sofrt ?
    Date: Fri, 03 Jun 2005 00:14:21 +0200

    Przemyslaw Osmanski <p...@o...pl> wrote:

    > Nie ma znaczenia co mysle, tak policja robi i na tym sie zasadza moje
    > spostrzezenie.

    Gdyby jakiemus policjantowi przypomnialy sie "stare dobre czasy" ZOMO
    i owczesne metody tez bys pisal, ze to co robi ma oparcie w obowiazujacym prawie?

    > I nie pisze jakichs zaslyszanych bajek, ale opisuje autentyczne zdazenia.

    1. Te o fakturach i VAT na darmowe oprogramowanie tez? Przeciez to trup
    wyciagany co troche z szafy, a nawet MF dawno sie z tego wycofalo. Zreszta cala
    sprawa AFAIK dotyczyla jednego nadgorliwego przedsiebiorcy, ktory blednie
    wpisal do ewidencji oprogramownie ktorego wpisac byl nie powinien, a jednostkowa
    sprawe rozdmuchala Gazeta Prawna i zyje to do dzis dzien w mitach i legendach
    polskiego internetu.
    2. To nie miales szczescia do kontrolujacych albo dales sobie "chodzic
    po glowie". Nie ma obowiazku posiadania na wszystko faktur - sprowadzajac
    to do absurdu - masz fakture na kazdy drobiazg w domu? Nie? To pech -
    pewnie zlodziej jestes, bo teraz nie udowodnisz ze to kupiles czy dostales
    a nie ukradles. Juz rozumiesz o co tu chodzi i kwestie ciezaru dowodu?

    > IMHO jest mała róznica miedzy legalnym oprogramowaniem, a legalnym
    > wejsciem w posiadanie oprogramowania...

    Przestepstow trzeba udowodnic albo co najmniej w znaczacy sposob
    uprawdopodobnic na poczatek. Przynajmniej w panstwie prawa.
    Pomijam juz kwestie zawieruszenia dowodu zakupu [w przypadku wiekszosci
    starego sprzetu i softu dawno nie mam juz rachunkow], to pozostaje kwestia
    darowizny [raczej rzadkie w przypadku oprogramowania] albo odkupienia od
    osoby fizycznej. I co - taki podmiot nie wystawi Ci faktury ani paragonu,
    umowy na pismie nie masz obowiazku spisywac - zwlaszcza przy drobnych
    kwotach - za WIN95OSR2, ktore odkupilem od osoby fizycznej dalem
    kilkadziesiat zl bo juz dawno bylo nie suportowane i malo co na tym dziala,
    choc na prosty komputerek biurowy dalej sie nadaje. I co - niby wszedlem
    nielegalnie w jego posiadanie? Oprogramowanie mozna kupic tylko i wylacznie
    w sklepie na fakture? Zastanow sie nad tym chwile, o czym piszesz.

    > Majac oryginalna plytke masz legalny program,

    Niekoniecznie. Mozesz miec i co najwyzej oryginalny nosnik, co nie
    znaczy ze jestes uprawniony do uzywania takiego oprogramowania. Podstawowym
    dokumentem jest licencja, w przypadku dodatkowych zabezpieczen typu
    hologramy, certyfikaty, nalepki z numerem seryjnym, dokumentacja - rowniez
    wskazane by miec komplet.

    > ale nie jest juz do konca takie pewne ze legalnie weszles w jego
    > posiadanie.

    Na podobnej zasadzie pewnie >90% wyposazenie domu masz kradzone. Nie
    usiluj byc bardziej papieski niz sam papiez. Ludzie dostaja "malpiego
    rozumu" jesli padnie magiczne slowo oprogramowanie - gdyby to samo co
    pisales odniesc np: do ksiazek pewnie pukalbys sie w czolo gdyby ktos
    glosil takie teorie.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl #GG:351722 #ICQ:101413938