  • Data: 2003-06-13 00:17:56
    Temat: Re: Legalnosc serwera
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 12 Jun 2003, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    >+ > [tu jest dla ciebie nadzieja, zasady np. komunikacji w sieci wydaja
    >+ > sie nie podlegac ochronie ]
    >+
    >+ Właśnie niedawno zastanawiałem się nad brzmieniem powyższego i co też
    >+ ustawodawca miał na myśli pisząc "idee i zasady". W moim rozumieniu to
    >+ raczej ogólny kształt czegoś, więc np. że można muzykę kompresować, że
    >+ można mieć system graficzny z oknami i sterować myszką... etc. Natomiast
    >+ same algorytmy czyli konkretniejsze rozwiącania mogą podlegać już ochronie
    >+ (np. mp3, algorytm kryptograficzny...etc).

    AFAIK właśnie nie. I to odróżnia nasze prawo od np. amerykańskiego :)
    Algorytm jest ideą (i nie podlega ochronie), program jej implementacją
    ("wyrażeniem") i jest chroniony.
    *Może* podlegać ochronie *konkretna* implementacja, jeśli jej celem
    jest np. ochrona danych. Znaczy: jak próbujesz rozgryźć jakiś
    sposób kodowania (ja wiem ? Telewizji satelitarnej ??) w celu
    dokonania "włamu" :] Ale to jest podobnie jak z zamkiem: nikt
    ci nie zabroni poznania konstrukcji dowolnego zamka; kupujesz
    sobie, producent nie chce zeznać jak toto zrobili - to traktujesz
    go rentgenem, szlifierką i czym ci się podoba.
    Ale jeśli spróbujesz dorobić klucz do nie twojego zamka... to
    możesz mieć problem :>

    >+ Protokół komunikacji jest jakąś złożoną zasadą,

    Jest. Ze skutkami jak wyżej.
    AFAIK nie ma zakazu "badania" programu właśnie w celu "umożliwienia
    współdziałania z innymi", co wykłada się AFAIK tak - że jeśli
    protokół lub format danych nie jest ujawniony to masz prawo
    "rozgryzać" program żeby ów protokół lub format poznać.
    Chyba że prawo autorskie zmienili od momentu jak to rozpoznawałem :)

    [...]
    >+ ich jako twórczych. Gdzie więc przebiega ta granica?

    W "wyrażeniu". Pamiętasz wątpliwość czy polskie prawo autorskie
    chroniłoby starożytne mity, *wyrażane* wyłącznie "z głowy" ??
    (czytaj: a jak udowodnić że to jest kopia utworu ? :))
    Po prostu: "utwór" musi być związany z jakimś dającym się
    określić fizycznie "wyrażeniem" czyli implementacją.
    Opis (a czymś takim jest algorytm !) tego warunku
    nie spełnia. I podobnie jak można rozważać (czy jak
    ktoś woli: bredzić o) kolorach dźwięków, tak samo
    można rozważać (lub jak ktoś woli... ;)) o "sposobie
    działania".

    pozdrowienia, Gotfryd