  • Data: 2002-07-03 13:57:54
    Temat: Re: Kupno samochodu a komornik.
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    From: "Cezary Mędrzycki" <c...@p...onet.pl>
    To: <m...@p...onet.pl>
    Sent: Wednesday, July 03, 2002 2:27 PM
    Subject: Re: Kupno samochodu a komornik.

    > Nie należę do ludzi działających w złej wierze. Samochód był wystawiony na
    > sprzedaż w komisie, a ja dotarłem do niego przez ogłoszenie prasowe.

    A komis! To co innego.

    Komisant nie jest właścicielem rzeczy, którą sprzedaje. Komornik nie może w
    takim razie zająć rzeczy, a jeżeli zajmie to należy wytoczyć powództwo o
    wyłączenie rzeczy spod egzekucji.
    No chyba że komisant sprzedawał własny samochód.

    > Kupiłem
    > auto całkowicie nieświadomy jakiegokolwiek zagrożenia. Sprawdzałem kwestie
    > mechaniczne (w kilku warsztatach) i prawne (dokumenty, Sąd Rejestrowy), w
    > sposób który wydawał mi się pewny. A jednak się myliłem :(((

    > A jeżeli samochód nie został zajęty? Czy mogę uzyskać jakiś dokument,
    który
    > da mi możliwość jego zarejestrowania?

    Pomimo faktu, że samochód został zajęty, urząd nie może odmówić
    zarejestrowania, jeżeli dysponujesz dowodem własności pojazdu. Nie ma ku
    temu podstaw prawnych. Jak orzekł SN, organ administracyjny nie ma uprawnień
    do badania, czy rejestrujący nabył własność samochodu na podstawie 169 KC,
    do tego właściwe są tylko sądy. Orzeczenie o takiej treści wydawane było już
    kilkakrotnie, a administracja dalej swoje. Jeżeli mają wątpliwości, to
    powinni zarejestrować czasowo do czasu wyjaśnienia wątpliwości na drodze
    sądowej.

    Odmówić zarejestrowania mogliby tylko wtedy, gdybyś przedstawiał fałszywe
    dokumenty.

    > Nie ma i nie było żadnej karty ani wpisu w dowodzie - samochód stał w
    > komisie i jedyna informacja dotyczyła ceny i parametrów. Czy komornik mógł
    > zająć samochód nie zabierając dokumentów (dowodu rejestracyjnego i karty
    > pojazdu)?

    Komornik zajmując samochód może oddać go pod dozór dłużnikowi. Zostawia mu
    wóczas dokumenty.

    >Boję się, że jak zwrócę się do komornika, to wówczas on zajmie
    > samochód.

    Jeżeli samochód został zajęty wcześniej, to czy zwrócisz się do komornika
    czy nie nie wpływa na zakres twocih uprawnień. Wyjaśnisz na pewno sytuację.

    >Poza tym nie wiem jak się z nim skontaktować, gdyż wydział
    > komunikacji nie udzielił mi takiej informacji.

    Jeżeli samochód został zajęty, wówczs MUSZĄ udzielić ci informacji o
    komorniku, który tego dokonał. Jesteś bowiem stroną postępowania przez
    nabycie pojazdu.

    Pozdor
    MAX