    From: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Który sąd rozpatrzy pozew
    Date: Fri, 10 Nov 2006 09:58:58 +0100

    Użytkownik " malykoliber" <m...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:ej1db8$gvv$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam!
    >
    > 1. Mieszkam w mieście A.
    > 2. Podpisałem umowę z firmą zarejestrowaną w mieście B (przedmiotem umowy
    > jest
    > wykonanie mebla).
    > 3. Firma wzięła zaliczkę.
    > 4. Następnie firma z umowy się nie wywiązała, a zaliczki oddać nie chce.
    > 5. Prawdopodobnie będę zmuszony skierować sprwę na drogę sądową.
    >
    > A teraz pytanie: który sąd (właściwy dla miasta A czy B) będzie
    > rozpatrywał
    > sprawę? W umowie nie zostało to określone.

    Regułą jest sąd właściwy ze względu na siedzibę pozwanego. Ale w tym
    przypadku możesz pozwać do "własnego" sądu z uwagi na fakt, że można pozwać
    w miejscu wykonania świadczenia, a świadczenie pieniężne spełniane ma być w
    siedzibie wierzyciela, czyli Twojej.
    Napisz tylko w pozwie, że podstawą właściwości sądu jest art. 34 k.p.c., bo
    pierwsze co robi sąd to patrzy jak się sprawy pozbyć, np. do innego sądu.

    Marcin.