  • Date: Thu, 09 Dec 2010 22:06:39 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kruk nęka telefonicznie
    <idljqj$ebc$1@inews.gazeta.pl> <idljup$emj$1@inews.gazeta.pl>
    <idm5j5$2b6$1@news.onet.pl> <idmnnm$j8v$1@node1.news.atman.pl>
    <idmotj$l32$2@inews.gazeta.pl>
    <1...@4...net> <4cff2cf8$1@news.home.net.pl>
    <idne8p$nld$1@news.onet.pl> <4cff3ec9$1@news.home.net.pl>
    <idngos$1rd$1@news.onet.pl> <4cff678d$1@news.home.net.pl>
    <idnqj8$bpn$1@news.onet.pl> <4cff6ff8$1@news.home.net.pl>
    <idns7f$i8e$1@news.onet.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <ido2q2$cef$1@news.onet.pl> <ido39e$372$2@inews.gazeta.pl>
    <idqegl$3ch$1@news.onet.pl> <idqs2m$qcu$1@inews.gazeta.pl>
    <idr8c3$6kl$1@news.onet.pl> <idr9ar$fu7$1@inews.gazeta.pl>
    <idrd10$ikn$1@news.onet.pl> <idrdtl$5g7$1@inews.gazeta.pl>
    <idrf8n$r4o$1@news.onet.pl>

    W dniu 09.12.2010 21:47, Krzysztof pisze:

    > Nie chodzi mi o szczegóły, tylko o wytłumaczenie, na czym ogólnie polega
    > uprawdopodobnienie długu?
    > Bo jak sądzę właśnie na tym, by przedstawić wiarygodne, rzetelne i
    > niepodważalne_dowody_, że faktycznie taki dług ma miejsce.

    Niestety nie. Wystarczy pokazać jakąś choć trochę prawdopodobną
    poszlakę, że dana osoba (lub ktoś podobnie się nazywający) mógł kiedyś
    mieć takie zobowiązanie (i nie jest istotne, czy je spłacił).

    > Tylko i wyłącznie na podstawie złożenia pozwu?
    > Sądy tak beztrosko generują nakazy zapłaty w sposób masowy, bez
    > wnikania, kto, co i czy faktycznie?

    W trybie uproszczonym po uprawdopodobnieniu (patrz wyżej) - owszem.
    Zasadniczo w tym momencie powinieneś dostać pocztą list polecony z
    informacją zwrotną, że taki wyrok zapadł i że teraz należy się szybko
    odwołać.

    I teraz haczyk: wystarczy, że rzekomy dług został kupiony od tepsy lub
    podobnej firmy i firma ma dane człowieka, który jej abonentem był np. 6
    lat wcześniej. W międzyczasie umowa została rozwiązana, człowiek zmienił
    adres... ale co z tego? Powód podaje ostatni znany mu adres. Powinien
    sprawdzić w centralnej bazie adresowej, ale po co? Lepiej jest, jak
    zawiadomienie przyjdzie pod zły adres, nie zostanie zwrócone z adnotacją
    "adresat nieznany" tylko "niepodjęte w terminie", z mocy prawa zostanie
    uznane za prawidłowo doręczone, wyrok się uprawomocni, komornik zajmie
    np. pensję...

    I nawet jak da się to potem odkręcić to firma windykacyjna w
    międzyczasie może zdążyć zniknąć. I kto odda nieprawidłowo zajęte przez
    komornika pieniądze? Na pewno nie komornik, bo on działał zgodnie z
    procedurą.