    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kopia VHS - czy mogę ?
    Date: Fri, 16 Nov 2007 09:29:50 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    Dnia 16.11.2007 Tristan <n...@s...pl> napisał/a:
    > Ten przykład z radiem.... Czy mechanik ma żądać papierów do montowanego
    > radia? Albo do auta, bo może też kradzione? Fachowiec od telewizora też od
    > wejścia ma chcieć papierów ? Wiesz, za dużo klientów to bym nie miał,
    > jakbym przed każdą działalnością serwisową żądał teczek z papierami na to,
    > że nic w kompie kradzione nie jest i że cały soft jest full legal.

    Podstaw sobie pod dany schemat skrajne przykłady gdzie nikt nie będzie
    miał wątpliwości, że dany materiał z użyciem którego świadczysz usługę
    pochodzi np. z przestępstwa. I co wtedy, tez nie odpowiadasz i ma to
    ocenić biegły? A różni się to tylko jakimś mniejszym lub większym stopniem
    oczywistości. Zresztą nie jestem pewien, czy zamontowanie radia to dobra
    analogia. Czy sam montaż kradzionego przyniesionego przez klienta radia
    jest karalny? Tu nielegalne jest samo powielenie (czynność, analogiczna do
    montażu z Twojego przykładu).
    Przychodzi misiek do punktu usługowego i mamy dwie skrajne sytuacje:

    1. Pokazuje Ci plenipotencje, np. z wymienionej gdzieindziej biblioteki,
    że on ją reprezentuje i chciałby zrobić kopie.
    2. Przychodzi misiek i oświadcza, że on to nielegalnie sciągnął od sąsiada
    ale chce kopie dla żony szwagra Maryśki.

    I jak mu w p. 2 zrobisz tę kopię to jest to legalne? MZ nie, a wszystko co
    pomiedzy 1 a 2 to jakaś szara strefa i gdzieś tam biegły będzie niezbędny
    ale też MZ w jakimś zakresie bliżej 1 sąd powie: oskarżony miał
    pełne prawo przypuszczać, że misiek legitymujący się papierem biblioteki
    zlecał usługę zgodną ze swoimi uprawnienia i obowiązującym prawem. A
    bliżej 2 np.: oskarżony powinien jako profesjonalista mieć poważne
    podejrzenia, że zlecana usługa stanowi czyn zabroniony i odmówić jej
    Wykonania.
    Tak przynajmniej to wszystko widzę.

    --
    Marcin