  • Data: 2007-11-16 07:14:24
    Temat: Re: Kopia VHS - czy mogę ?
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@...stopce.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 15 Nov 2007 00:44:45 -0800 (PST), m...@g...com
    napisał(a):

> [...]

    wystarczy poczytać ustawę:

    Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83
    USTAWA
    z dnia 4 lutego 1994 r.
    o prawie autorskim i prawach pokrewnych1)
    Rozdział 1
    Przedmiot prawa autorskiego
    Art. 1.
    1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o
    indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od
    wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
    2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
    1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
    (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy
    komputerowe);
    2) plastyczne;
    3) fotograficzne;
    4) lutnicze;
    5) wzornictwa przemysłowego;
    6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
    7) muzyczne i słowno-muzyczne;
    8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
    9) audiowizualne (w tym filmowe).

    Art. 20 (1).
    1. Posiadacze urządzeń reprograficznych, którzy prowadzą działalność
    gospodarczą w zakresie zwielokrotniania utworów dla własnego użytku
    osobistego osób trzecich, są obowiązani do uiszczania, za pośrednictwem
    organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami
    pokrewnymi, opłat w wysokości do 3 % wpływów z tego tytułu na rzecz twórców
    oraz wydawców, chyba że zwielokrotnienie odbywa się na podstawie umowy z
    uprawnionym. Opłaty te przypadają twórcom i wydawcom w częściach równych.
    2. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, po
    zasięgnięciu opinii organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskim
    lub prawami pokrewnymi, stowarzyszeń twórców oraz wydawców, a także opinii
    właściwej izby gospodarczej określa, w drodze rozporządzenia, wysokość
    opłat, o których mowa w ust. 1, uwzględniając proporcje udziału w
    zwielokrotnianych materiałach utworów zwielokrotnianych dla własnego użytku
    osobistego, sposób ich pobierania i podziału oraz wskazuje organizację lub
    organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami
    pokrewnymi uprawnione do ich pobierania.
    Art. 52.
    1. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarza
    utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu.
    2. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przejście autorskich praw majątkowych
    nie powoduje przeniesienia na nabywcę własności egzemplarza utworu.
    3. Nabywca oryginału utworu jest obowiązany udostępnić go twórcy w takim
    zakresie, w jakim jest to niezbędne do wykonywania prawa autorskiego.
    Nabywca oryginału może jednak domagać się od twórcy odpowiedniego
    zabezpieczenia oraz wynagrodzenia za korzystanie.
    Art. 53.
    Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy
    pisemnej pod rygorem nieważności.

    Tak więc sprawa prosta: aby kopiować bajki, musisz zawrzeć ze zleceniodawcą
    umowę i odprowadzić oplatę tam gdzie trzeba.

    Przytoczyłem także artykuł 52, bo określa on że kupując bajki nie nabywa
    się praw do ich zwielokrotniania, a jedynie używania w celu
    domowym,prywatnym.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa/Ursynow
    kontakt: http://grupy2.3mam.net