eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo"Komornik wiedział że to nie należy do dłużnika a i tak zabrał!" › Re: "Komornik wiedział że to nie należy do dłużnika a i tak zabrał!"
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 11 Mar 2015 23:29:40 -0700 (PDT)
    Subject: Re: "Komornik wiedział że to nie należy do dłużnika a i tak zabrał!"
    From: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    W dniu środa, 11 marca 2015 23:50:29 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > Moim zdaniem nie masz racji. Komornik może prowadzić egzekucję przeciwko
    > dłużnikowi wskazanemu w tytule wykonawczym. Jak tytuł nie precyzuje tego
    > wystarczająco dokładnie, to powinien to albo ustalić, albo odmówić
    > przyjęcia zlecenia.

    Nie może, komornik działa w ramach przepisów prawa. Jeżeli prawo mu na to pozwala to
    może coś zrobić, jeżeli prawo na coś nie pozwala to trudno - musi dostosować się do
    przepisów.
    Inaczej to komornik tworzyłby (zmieniał) prawo, a wtedy już nikt nic nie mógłby mu
    zarzucić.

    > No widzisz. Zaczynamy zblizać nasze stanowiska. A owe przepisy - nie
    > chce mi się ich szukać - domagają się złożenia jakiegokolwiek tytułu,
    > czy jednak przeciwko konkretnemu dłużnikowi? Jak pójdę z tytułem na Jana
    > KOWALSKIEGO i będę się domagał egzekucji od Zenona MALINOWSKIEGO, to
    > komornik też da mi wiarę, że Zenon MALINOWSKI jest dłużnikiem? Czy może
    > jednak poprosi o wyjaśnienie z czego owo domniemanie wynika.

    Nie musisz szukać, art 126. kpc w związku z art. 13 kpc. Od niedawna trzeba podawać
    PESEL, wcześniej takiego obowiązku nie było i komornik nie mógł się domagać podania
    czegokolwiek ponad imieniem, nazwiskiem i adresem.

    > No i tu w mojej ocenie tkwi problem. Zdrowy rozsądek ZAWSZE jest wymagany.

    NIE!!! To tak jak w wojsku, nie wolno Ci analizować czy rozkaz jest słuszny,
    optymalny itd. Masz go wykonać!

    > No na taką tezę, to jednak bym się domagał jakiejś podstawy prawnej.

    Ależ proszę, art 845 kpc, wyrok SN z 15.02.1991 r., IV CR 550/90, LEX nr 9051.

    > Jeśli komornik powziął z urzędu wiadomość, że wpis w dowodzie
    > rejestracyjnym nie odpowiada stanowi faktycznemu - bo rozumiem, że taką
    > tezę próbujesz przeforsować - no to powinien powiadomić organa ścigania
    > o poświadczeniu nieprawdy w dokumencie.

    Nie! Komornik nie ma prawa zajmować się tym kto jest właścicielem (nawet gdy mu
    pokażą dowód rejestracyjny). Ma stwierdzić władanie, jak je stwierdzi to ma zająć.
    Tylko tyle, resztą mają się zająć sądy.

    > Moim zdaniem komornik powinien poczekać na finał.

    Podstawę prawną proszę. Ustawodawca wyznaczył termin w którym nie wolno sprzedać
    zajętej rzeczy. Komornik nie miał podstaw prawnych by dalej zwlekać - inaczej
    naraziłby się na odpowiedzialność odszkodowawczą.

    > A jakby pojechał na wczasy? To komornik pod jego nieobecność może zająć
    > jego mienie na poczet długu sąsiada? Skoro skierował pismo do sadu, to
    > należało poczekać na finał.

    Komornik ma poinformować właściciela o zajęciu (przyjmuje się że przed sprzedażą),
    poinformował na miejscu. Właściciel miał czas by domagać się zawieszenia, to że mało
    tego czasu to już proszę pretensje do ustawodawcy.

    > Nie, jeśli komornik dowiaduje się tego urzędowo.

    Nie! Komornik nie jest władny do analizowania dowodów które wskazywałyby na
    przestępstwo. Od tego są inne organy.

    > Cóż warta zgoda dłużnika, skoro zajmowany przedmiot był nie jego?

    Dłużnik władał ciągnikiem, nie protestował przy oszacowaniu to pretensje do niego.

    > Mylisz się. Znam kilka potwornych problemów. Bo rzecz przykładowo u
    > dłużnika i później jej nie wyda. Bo jak oglądałeś, to była kompletna,
    > ale później się okazała niekompletna. Bo nie można sprawdzić.

    Zwykle można sprawdzić, a odbiera się od ręki.