    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Komornik chce moj telewizor :(
    Date: Sun, 26 Feb 2006 02:41:39 +0100

    Johnson napisał(a):

    > To jest rzecz którą mam we władaniu, a tylko o to chodzi.

    Tylko, że z tego nic nie wynika, bo zająć można tylko ruchomości
    "dłużnika", władanie jest dopiero drugą kwestią.

    > Ale jak mam tą rzecz to komornik może ją zająć. A komornik nie może
    > zwracać uwagi na to mówię.
    Przepis nie daje mu takiego prawa.

    > O czym rozmawiamy? O egzekucji z ruchomości i o zajęciu rzeczy czy o
    > czymś innym?

    Rozmawiamy o tym, co oznacza 1 przesłanka, czyli to, że rzecz musi być
    "jego".

    > To ty tak twierdzisz (że tam mowa o własności). Ja twierdzę że zwrot ten
    > oznacza rzeczy bedące w władaniu dłużnika.

    Tłumaczyłam Ci, że Twojej wersji nie da się zastosować do tego przepisu.
    Nie wierzysz? To podmień sobie "ruchomości dłużnika" na "ruchomości
    będące we władaniu dłużnika".
    Wyjdzie Ci:
    Zająć można ruchomości "będące we władaniu dłużnika", będące bądź w
    jego władaniu, bądź we władaniu samego wierzyciela, który do nich
    skierował egzekucję.

    Czy teraz już widzisz, że to 2 osobne fragmenty przepisu?
    Jeżeli są w jego władaniu, to jak mogą być nie w jego władaniu, tylko we
    władaniu wierzyciela? Zastanów się.

    > Czy nie mieliście postępowania cywilnego na studiach?

    Kto "mieliście". Ja miałam. Wszyscy, którzy skończyli prawo - mieli. A
    Ty studiowałeś prawo?

    > Ale komornik może domniemywać że rzeczy znajdujące się we władaniu
    > dłużnika są jego własnością. I to wystarczy.

    Ten przepis tego domniemania nie precyzuje. Precyzuje je interpretacja,
    która jest z tym przepisem sprzeczna. I nie będę udawać, że tego nie
    widzę, albo twierdzić, że a tak naprawdę oznacza b, tylko z mniejszą
    laseczką ;-)

    > Ale ustawodawcę obchodzi realność egzekucji.

    Od osób trzecich? Nie zauważyłam.

    > Tylko tak ci się wydaje. Jeśli są spełnione przesłanki art. 845 kpc to
    > może się to zdarzyć i zdarza się niejednokrotnie że zajmuje.

    Tam nie ma takich przesłanek. Jedyne czego z tego artykułu dowiadujemy
    się o osobach trzecich, to żeby podchodzić do nich z wyjątkowo dużą dozą
    ostrożności.
    > Zresztą
    > gdyby to było niemożliwe powództwo przeciwegzekucyjne nie było by
    > potrzebne, a wystarczyłby skarga na czynności komornika czy tez
    > powództwo o ustalenie że czynność komornika jest nieważna.

    Komornik może się pomylić, również jeżeli dłużnik mieszka sam, a jak
    dobrze poczytasz, to się dowiesz, że powództwo przeciwegzekucyjne może
    być kierowane nie tylko przeciw wierzycielowi, ale także dłużnikowi,
    który może się bardzo ucieszyć, że komornik zaspokaja się z rzeczy,
    które do niego nie należą. Ale kiedy dłużnik mieszka u osoby trzeciej,
    to domniemywanie, że każda rzecz w jej mieszkaniu jest rzeczą dłużnika
    to przesada.

    > Nie może. Ale może zająć wszystkie rzeczy które się znajdują we władaniu
    > dłużnika.

    A w opisywanym przypadku władanie dłużnika jest mocno wątpliwe. Że ktoś
    mu pozwolił u siebie pomieszkiwać? To ma być powód?
    Myślę, że naprawdę powinniśmy już zakończyć ten temat.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl