  • Data: 2009-12-04 09:23:07
    Temat: Re: Kodeks cywilny - nieznany sprawca czynu niedozwolonego
    Od: "ZibiT" <n...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:hfai0g$cjq$1@z-news.wcss.wroc.pl...
    Ale jaki to czyn niedozwolony, nie będący wykroczeniem ani przestępstwem,
    może wymagać ustalenia sprawcy??? Zawsze można tak spróbować. Przykład,
    zniszczenie mienia (przypadkowe). Poszkodowany nie wie jakie intencje miał
    sprawca, zgłasza uszkodzenie mienia Policji. Policja sprawcę ustala, jak
    również, iż był to tylko wypadek, sprawę umarza. Ale dane są zebrane i po
    odpowiednim wniosku je otrzymasz.

    Zgadza się, ale wyobraźmy sobie nastepującą sytuację: przyjechałem
    samochodem do innego miasta i postawiłem samochód na parkingu osiedlowym. W
    nocy idzie pan pijak potyka się i urywa drogie lusterko. Przestępstwo
    uszkodzenia mienia to nie jest gdyż rano znalazłem świadka który widział
    zajście i twierdzi, że ten pijak po prostu potknął się i urwał to lusterko
    przypadkowo (nie ma wątpliwości). Ten sam świadek widział później jak ten
    pijak z pobliskiej budki zatelefonowal i po kilku minutach przyjechał jakiś
    samochód, który go zabrał. Z tego co mówił świadek słyszał rozmowę pijaka i
    kierowcy samochodu, który go zabrał i z rozmowy tej wynikało, że byli to
    bracia. Policja bez problemu mogłaby ustalić sprawcę szkody ale tego nie
    zrobi bo nie ma przestępstwa, poszkodowany nie jest w stanie tego sam
    zrobić. Takie przyklady można wymyślać i mnożyć a niektóre z nich mogą
    faktycznie zaistnieć. Wynika z tego jednak, że niestety nie w każdej
    sytuacji będziemy mogli wyegzekwować swoje prawo. Instytucje państwowe
    mogłby nam pomóc od strony merytorycznej, ale są formalnie zblokowane. Inny
    przykład ? Wykorczenie z art. 107KW złośliwe niepokojenie, Głuche nocne
    telefony, złośliwe sms-y, bez treści zwierających groźby karalne, sprawca
    nieznany. Policja umarza postępowanie z powodu niewykrycia sprawcy, a rzecz
    dzieje się nadal i naruszane są w ten sposób nasze drobre osobiste. Policja
    nie bierze billingów do analizy bo operator ich nie udostepni w sprawach
    dotyczących wykroczenia. Nie mam pretensji do policji, chodzi tylko o
    bezsilność prawną. Nie jestem pieniaczem, a dyskusje tą traktuje jako
    akademicką, chociaż sa ludzie których takie problemy dotykają. Pzdr.