    Date: Sat, 8 Apr 2023 17:14:35 +0200
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <64313b37$0$13078$65785112@news.neostrada.pl>
    <yk99e1s55e1r$.g1jadjqo5djo$.dlg@40tude.net>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Karetka zatrzymana przez policję

    W dniu 08.04.2023 o 13:38, J.F pisze:

    > I myslisz, ze w karetkach "transportowych" jezdzą "ratownicy" ale
    > nie medyczni?

    Jestem tego nawet absolutnie pewien :-)

    > Ale mowimy chyba o nieprywatnej.

    Zajrzyj do ustawy. CPR zarządza karetkami systemowymi, a te po prostu są
    udostępniane przez firmę, która wygrała przetarg. Od lat się mówi o tym,
    ze to niewydolny system. Przede wszystkim w wypadku jakiejś katastrofy,
    czy wojny prywaciarz może wyjechać i możesz sobie go pozywać do sądu o
    niewykonanie umowy. Dlatego od wielu lat są przymiarki, by to podpiąć
    gdzie pod mundurówkę. Obecnie jest trend na Straż Pożarną. Ale są kraje,
    w których jest to przy Policji, albo jest to osobna służba. Ale zawsze
    służba.

    > hm, CPR na "pogotowie medyczne" przepnie. A na "policje" nie
    > przepnie? samo załatwi policyjne sprawy?

    Żle rozumiesz. Jak kręcisz 997, albo 998, to dodzwaniasz się dokładnie
    do tego samego miejsca, co 112. 999 prowadzi do dyspozytora medycznego i
    to inna osoba. Ja, jeśli "najadę" na sytuację wymagająca działania wielu
    służb - przykładowo wypadek - to nie dzwonię nigdy do tych służb, choć
    mam w komórce bezpośrednie telefony do wszystkich dyspozytorów w
    okolicy. Dzwonię na CPR i wymieniam, co mi jest potrzebne. Przykładowo:
    - Pogotowie energetyczne - bo latarnia uszkodzona;
    - Pogotowie ratunkowe - bo osoba ranna;
    - Straż pożarna - bo potrzeb ewakuowac zakleszczoną osobę;
    to "to alarmowo"
    - i już na spokojnie grupę zdarzeniową z prokuratorem, bo mamy trupa.
    Czasem patrol potrzebny alarmowo, by zabezpieczyć oznakowanym radiowozem
    miejsce.

    Dyspozytor wpisuje to w tzw. "formatkę", zaznacza konieczne służby i
    naciska przycisk, a dyspozytorzy odpowiednich służb to widzą. W wypadku
    Policji, straży pożarnej, są to przeważnie osobni dyżurni. Ale Pogotowie
    ratunkowe dostaje dyspozycje na palmtop, a energetyczne na komórkę
    dyżurującego pracownika. Zawodowa Straż Pożarna ma 60 sekund na wyjazd i
    sprawdza to urządzenie w pojeździe bojowym - uwierz, że warto to choć
    raz w życiu zobaczyć. OSP kilka minut. Radiowozy kręcą się przeważnie
    po mieśći i choć są najmniej potrzebne, to są najszybciej.

    > w latach 90-tych, jak mama złamała nogę w Lądku Zdroju, to tez jakos
    > wyszlo, ze w rejonie sa dwie karetki, bodajze z Bystrzycy.

    Mam wiedzę o funkcjonowaniu tego w latach 70~80 oraz teraz - tak
    powiedzmy od 5 lat. Resztę z opowiadań. Ale zawsze tak było, że ilość
    tych karetek jest określona i wynikająca ze statystyki. Zawsze się może
    zdarzyć, ze w danym momencie po prostu nie ma dostępnej.

    > Byla jeszcze instytucja felczera.

    Była, ale na pogotowiu felczer pełnił rolę lekarza, a nie sanitariusza.

    > Do niesienia noszy wystarczy.

    Dokładnie.

    > A tam nie trzeba jakis wiekszych umiejetnosci? Bo niech sie cos
    > stanie ...

    To przyjeżdża "systemowa".

    > No ale skoro tu sie dyspozytor dopytywał, to chyba "systemowa" ?

    Niekoniecznie. Te niesystemowe też przeważnie mają dyspozytorów. Już Ci
    pisałem, że na miejscu dyspozytora zadzwonił bym nie do policjantów na
    miejscu, tylko Dyżurnego. Nic o tym nie wiemy, by zadzwonił.

    > Nie. Ale jak sie nie bedą spieszyc, to dla kolejnego pacjenta
    > zabraknie. Spieszyc z umiarem, minuty sie nie liczą, ale kulsony
    > lubia sobie pospisywac nie wiadomo co długo ...

    Dokładnie masz rację. Ciężarówki, jak będą za wolno jeździć, to też w
    ogólnym rozrachunku gdzieś ich tam zabraknie.

    > Ale przetrzymanie o 20 minut moze miec znamiona znęcania sie nad
    > pacjentem, jak go do toalety cisnie.

    Może. I jakby był w karetce, to pewnie by to inaczej wyglądało.

    --
    Robert Tomasik